úterý 16. července 2019

Recenze - První a poslední fitness kniha: Andy Pavelcová

dlouhá pauza a nakupených spoustu restů, nejen, že jsem ve fázi cvičení nového programu od FitFab a to FitFab Well, ale také dočítám horu knížek, které jsem si zuřivě pořídila na léto.

Sportovní knihy, knihy o výživě - téma věčné a vděčné, především v posledních pár letech, kdy zdravá strava a pohyb pohlcuje obýváky i českých rodin a snažíme se konečně trochu se sebou něco dělat, nebo se alespon zajímat o to, jak být příkladem pro své další generace.

Jaká je tedy prvotina autorky několika cvičebních programů FitFab?

Originální popisek knihy: "Proč pořád nemůžu zhubnout? Jak to, že začnu cvičit a v tu ránu přiberu? Jak mám odolat sladkostem? Proč se musím do cvičení pořád nutit? Jak mám provádět cviky správně? První fitness kniha, která vám dá nejen odpovědi na všechny otázky, které si při hubnutí kladete, ale naučí vás přemýšlet tak, jak jste o svém těle ještě nepřemýšleli. Přestaňte opakovat chyby, kterých se při cvičení a snaze o hubnutí dopouštíte, a zatočte se zbytečnými kily jednou provždy. Je to zároveň i poslední fitness kniha, kterou kdy budete potřebovat. Hubnutí už nikdy nebude trápení. Čeká vás příjemná cesta, na které změníte nejen svoji postavu, ale především postoj k sobě samotným. Právě držíte v ruce dílo autorky úspěšného českého fitness programu - FITFAB Strong. Jejím cílem je nejen zvednout Čechy z gauče a naučit je pohybu s radostí, ale především přimět je zdravě přemýšlet, kriticky hodnotit a spokojeně žít. STOP VÝČITKÁM JEDNOU PROVŽDY, UŽ SE NIKDY NESTYDĚT V PLAVKÁCH.

Kdo je autorka knihy Andy Pavelcová?
Andy Pavelcová je především energická bytost, která si umí pořádně naložit. Je sportovkyní, at už cvičí třeba jógu a natáčí nové sportovní programy, nebo běhá, či hraje tenis. Také má taneční průpravu a můžete jí vidět i s batůžkem v zahraničí, při objevování krajiny při studijních pobytech. To poslední se tedy dělo především v dobách, kdy ještě studovala práva, která úspěšně dokončila. Vede úspěšný blog, instagramový účet, kde působí jako influencer a v neposlední řadě je aktivní na sociálních sítích, kde se snaží pomáhat lidem s výběrem toho správného cvičení. Společně s přáteli, jež s ní natočili jednotlivá videa, pořádá sportovní soustředění. Za poslední rok se o ní psalo ve spoustě jak tištěných, tak internetových médiích. Je častým hostem talk show - např. TEDx, iniciativa která spojuje myšlenky hodné šíření mezi lidmi.

Knih o sportu jsem přečetla víc, než by mohlo být i zdrávo. Od knih, které za to opravdu nestály až k těm odbornějším, kde autoři detailně rozepisovali pohyb každého svalu a člověk potřeboval k ruce také slovník latiny.

Tahle se zdála již od samého začátku jako kniha pro naprosté laiky a začátečníky. Byl to také více než jasný krok od samotné autorky. Dotazy s ohledem na její fitness programy jen přibývaly a trhal se s nimi víc a víc pytel. Proto je kniha opravdu nedílnou součástí programů a skvělým pomocníkem, jak otázky trochu eliminovat.

Kniha je tištěna přesně na tom papíře, který miluju u kuchařek, protože z něj setřete kdekterou omáčku, co si při vaření ukápnete, škoda tedy, že nepřibyl od Andrejky Mokrejšové, která si vzala v knize na starost stravovací okénko, nějaký ten recept. (Andrea Mokrejšová - nutriční terapeut)

Po úvodu, kdy jste stokrát začínali, se dostanete k tipům na ledničku - kvituju, že se snad prvně radí aby se člověk srovnával jen sám se sebou, nemám osobně ráda vyvěšování si modelek a vzorů v hubnutí, každý jsme unikát, každý máme jinou postavu a jinou tělesnou schránku, někdo prostě nebude mít mezírku mezi stehny i kdyby se na hlavu postavil. Také je moc fajn rada ohledně kamarádů a lidí na internetu - samotné mi přijde, že kolikrát lidi téměř po zdi lezou, na nose mají šedesát pupínků, které mokvají ale oni to fotí a řeší s cizími lidmi, zda mají jít k lékaři.

Kalorie, váha, jak říkat ne, motivace, soustředění, láska k pohybu, spánek, psychika, strava. Najdete zde spoustu odpovědí, které hledá obyčejná žena.

Záměrně píšu obyčejná, kniha není napsána tak, že by z ní mohl čerpat kdokoliv, kdo už má nějaké znalosti, má načteno a prošel si minimálně jedním stravovacím stylem. Budete rozčarováni, chvílemi uraženi. (jako třeba jedna moje kamarádka) Kniha je pro lidi, kteří nepotřebují nic extra, chtějí se cítit dobře, vypadat dobře, většinou se jedná o maminky (velká cílová skupina, snadno uvařit pro celou rodinu a vypadat dobře), mladé ženy, starší ženy. Stravování je uváděno tak, aby bylo udržitelné CELÝ ŽIVOT, žádné výkyvy, nic speciálního, univerzální rady, které už zazněly stomilionkrát, leč je stejně spoustu lidí přehlíží, ale vždy fungují. Nevynechávej, nepřeháněj, nepřejídej, nehladov ale také neodpírej si. Já s oblibou říkám: "Dej člověku rybu a nasytíš ho v daný den, Nauč ho rybařit a nasytíš ho na celý život."

Většinu knihy pak zabírá podrobný popis cviků. Opět řazeno do kategorií - stehna, bříško apod. Jak cvičit správně, co dělat a nedělat, doplněno o fotografie barevné (správné provedení) a černobílé (nesprávné provedení).

Knihu doporučuji především všem ženám, které v dnešním přehlceném světě nemají oporu, potřebují nalézt sebevědomí a získat jiskru svého života zpět. Také všem začátečníkům, kteří nepotřebují experimentovat a chtějí prostě jen s nadšením žít.

Hodnocení: 3 z 5 hvězdiček dle databáze knih (osobně mi vadila opakovaná klišé typu: Zhubnout jednou provždy. Nikdy se nestydět v plavkách apod. Andy má šmrnc a energii, kterou bohužel v knize postrádám.)