pondělí 5. prosince 2016

Recenze - Cukrfree kuchařka - Janina Černá

kdo na můj blog občas zabloudí, tak ví, že se zde často objeví nějaký ten "cukrfree" recept od kamarádky Alči. Pojem "cukrfree" (pro neangličtináře - bez cukru) však má i kořeny někde úplně jinde a to na blogu Janiny. Vždy mě svým způsobem těší, že se blogerky chopí možností a napíšou knihu, pokud je to kniha s nějakou přidanou hodnotou, tím lépe.

O knížku jsem si chtěla napsat Ježíškovi, vyšla teprve nedávno, ale nestihla jsem to, neustále na mě manžel tlačil, at si napíšu seznam s přáními a tak se tam už nevešla. Nicméně! Knížku jsem na svém stole přeci jen objevila a moc za ní děkuji.

O čem to tu vlastně básním?
Originální popisek knihy: "Účelem této kuchařky napsané známou blogerkou není jen inspirace novými a pro některé i netradičními recepty a ingrediencemi. Je to hlavně důkaz toho, že i život bez cukru může být dlouhodobě udržitelný, a to bez jakéhokoli omezování. Je to též důkaz toho, že i život bez cukru může být skutečně sladký. Není to dieta, je to životní styl. Recepty v této knize jsou nízkofruktózové, většina z nich je také nízkosacharidová s větším obsahem tuků a všechny jsou zároveň bezlepkové."

Kdo je autorka knihy Janina Černá?
Janina žijící v Reykjavíku je autorkou jednoho dle mého pohledu designově nejvyvedenějšího blogu/webových stránek, chcete-li. Autorce je 27let a jak sama říká: "Jsem jednou provždy cukrfree." V knize se mimo jiné dočtete o cestě, která jí dovedla až k tomuto alternativnímu stravování - od té nejširší škály diet které vyzkoušela, přes bulimii, anorexii a pobytu v léčebně. Pojdte společně s ní, změnit své životy k obrazu svému. Jana pochází z Teplic a má přítele Adama, v roce 2015 se se svým blogem: https://cukrfree.cz/ dostala do finále blogerky roku v kategorii food.

Když vytáhnete kuchařku po babičce, tak v případě, že není vlastnoručně psaná rukou babiččinou, bude plná téměř odstrašujících fotografií. Tady se kocháte. Olizujete se už jen při pohledu na obálku knihy.

Kuchařka je v ne zase tak tradičním formátu, ale kdo by také toužil mít zrovna tuto knihu v nějakém klasickém. Papír je přesně ten, který kvituji u kuchařek, protože není problém ho otřít, když kolem sebe kydáte omáčky - samozřejmě v případě šikovnosti jakou mám třeba já. Jsem schopná se pokecat i chlebem a jak vše dělám v časovém presu, tak se zkrátka lecco objevuje tam, kde nemá.

Po dlouhé době se mi dostala do rukou také kniha s recepty, kde nechybí látková/šňůrková záložka, tu já velmi vítám. Především pokud vaříte s dětmi a ty mají tendenci neustále zaklapávat, vaše ruce jsou upatlané a potřebujete nutně listovat.

Nu pojďme už k samotné knize.

Na začátku velmi tradičně najdeme obsah. Vše je utvořeno tak, aby nezabíralo moc prostoru, působilo čistě a uspořádaně, nic nikde nerušilo. Na úvod se seznámíme s příběhem autorky Janiny a vysvětlíme si, co "cukrfree" vlastně je. Recepty v knize jsou především nízkofruktózové, nízkosacharidové, s vyšším obsahem tuku a bezlepkové. Také velmi často figurují rostlinná mléka - tedy jsou některé recepty vhodné i při alergiích na mléčnou bílkovinu či laktózu.

Kapitoly jsou pak jednotlivě rozděleny na:

- základní: zde najdete recepty na složky, které budete u vaření poměrně často potřebovat a je fajn si je vyrobit doma, najdete zde už téměř notoricky známé recepty na kokosové, mandlové mléko, Ghí, kokomáslo a mnoho dalšího. Mé TOP: Golden milk a Avomajo (avokádová majonéza)

- snacky a přílohy: tady už se plnohodnotně vaří, třeba květáková rýže (nenechte se zmýlit, rýži jak jí znáte, neobsahuje), ředkvičkové chipsy, kokosové palačinky a další. Mé TOP: Dýňové hashbrowns

- snídaně: tady už prostě jíte, i když nic nemáte na stole, neuvěřitelná schopnost zaujmout fotografií a rozpálit vašeho chuťové buňky do běla. Co najdete tady? Například květákové špunty, snídaňové burrito a mé TOP: Vaffiny

- hlavní jídla: jistě jste si povšimli, že spousta pokrmů má originální názvy, co tedy najdeme v této kategorii? Řecké lilečky, koláč ze špagetové dýně, portobello burger (žampiony portobello jsme měli nedávno s manželem zapékané v troubě a luxus) a mé TOP - TOP - TOP: Fathead pizza (momentálně jí nemohu kvůli boji s alergií, ale až dokojím, tohle určitě zkusím a už týden tu běhám po bytě a do knížky zírám, nevím, jak to vydržím, ještě tak půl roku)

- dezerty: nikdy nesmí chybět "sladké" tečky, ano i bez cukru může být život sladký a najdete zde například: Nenutellu, kokosky, Neferrero, božské avokádové nanuky a mé TOP: Bounty koláč, pro všechny milovníky kokosu.

Nechybí ani seznam oblíbených ingrediencí s krátkými komentáři. Převodník, rejstřík a seznam receptů.

Jistě se ptáte, jak je to s náročností vaření a použitých surovin. V případě, že se stravujete v low carb, paleo či podobném nízkosacharidovém stylu, jistě spoustu ingrediencí znáte a nebudou vám cizí. Pokud začínáte se zdravějším vařením, bude pro vás pár věcí záhadou, ale v receptech není nic, co by se dnes nedalo sehnat a pokud se u vás na malém městě či vesnici sehnat nedá, nechybí právě onen seznam základních věcí s tím, jak si je vyrobit doma. Většinou si troufám říci, vše zvládne i naprostý kuchařský amatér. Vysvětleno je jednoduše bez okecávání - zkrátka recept a postup.

Na zhruba 200 stranách najdete velké množství receptů, které jistě pohladí.

Knihu můžete objednat jak na stránkách autorčina blogu, tak ve všech knihkupectvích. Doporučená cena je 299,-  OBJEDNAT ZA 249,- můžete ZDE

Pokud ještě váháte nad dárkem k Ježíšku, tak tohle je mé obrovské NUMBER ONE.