neděle 13. března 2016

JOJO efekt - kde se vzal?

Krásný den,

pamatujete si na Jitku Molavcovou? Jááá máám tak ráááda, to svoje JOJO JOJO JOJO. Pěkně se koulí, nahoru dolu, sem a tam...

Možná si to nebudou některé mladší ročníky pamatovat zrovna od Jitky, ale třeba jako hračku už ano. Málokdo ho neměl, maličkou hračičku na provázku, soustředění se. Dneska na nás ale útočí mnohem horší bubák.

JOJO EFEKT, co to vlastně je?

Pracně jste makala, dřela a hubla. Docílila jste kýženého výsledku a za poměrně krátký čas, máte kila zpátky, neli o pár kilo navíc. Tak přesně toto je tzv. JOJO. K tomu dochází především, pokud držíte drastické diety, či zázračné návody ve stylu mléčná dieta, ananasová dieta a dokonce jsem viděla dietu, která byla založená jen na jedení bílého pečiva a popíjení vína. Všechny tyhle forky jsou nejen nebezpečné vašemu zdraví, ale také vám zpomalí metabolismus. Vzhledem k tomu, že se po strádání vrhnete na jídlo jak student, co týden nejedl, máte kila hned zpět.

SPRÁVNÉ A ZDRAVÉ HUBNUTÍ JE CCA 0,5 -1KG TÝDNĚ - NE VÍC. (samozřejmě existují výjimky, kdy jste třeba příliš zavodnění a stáhnete nejdříve vodu)


zdroj obrázku: fitsculpt.sk
Jako příklad uvedu "ovocnou dietu" kterou jsem cca v 18letech držela s mamkou. Neměla jsem to zapotřebí, vážila jsem 55kg i s postelí, ale ráda jsem mamku podpořila. První den se tuším skládal z 3jahod a 3 měsíčků pomeranče k snídani :D Už tehdy jsem padala na držku hlady :D Oběd bylo jablko a palačinka - JEDNA JEDINÁ. Sváča byla asi 6 kuliček hroznového vína a k večeři pár mrkví se sklenicí pomerančového džusu.

ZÁVĚREM? Kde jsou bílkoviny, napadne vás? No nikde. A ted si vemte, že toto jíte 5dní v kuse. Vyhladovíte, a ještě pokud máte nějaký pohyb jako bonus, tak si sjedete pěknou várku svalové hmoty. A číslo na váze jásá... HURÁÁÁÁÁÁ..  Zmákla jste to.. Když jsme po pěti dnech téměř mrtvé skončily, sežraly jsme iks řízků, daly si pohár a slušnou porci svatebních koláčků. Za pár dní, kilečka co zmizela ze svalů, byla nahoře v podobě tuku.

A to jsme co? NECHTĚLY !!

Když se opravdu "hluboce" zamyslíme, zjistíme, že neznáme opravdu nikoho, komu by "dieta" pomohla k trvalejšímu výsledku v rámci měsíců a let.

Na kurzu trenéra nám říkali, že tady u nás v kotlině téměř není normálních lidí, bud máme nadváhu, nebo jsme zase naopak podvyživení a ženeme to do extrému.

Co udělat proto, aby nás Jojo nebacilo?

- vyhýbejte se přípravkům, jež napomáhají hubnutí, tedy zázračným pilulkám, nápojům, čajům a botám (avšak fungují spalovače jako třeba zelený čaj, co můžou nakopnout ke cvičení, případně omezit chuť k jídlu - chrom)
- nevyužívejte k rychlému zhubnutí projímadla a diuretika a to NIKDY (tyto doplnky a léky jsou vhodné pouze za jistých zdravotních potíží)
- nehladovte -  NEHLADOVTE - NEHLADOVTE !!
- sportujte (minimálně 3x-4x týdně)
- počítejte si denní příjem (existuje množství aplikací, jež vám pomůžou)
- myslete pozitivně (dobrá nálada pomůže vždy)
- nečekejte na zázraky (každý jsme originál a to že Bláža zhubla 15kg za 3měsíce neznamená, že to zvládnete vy, jste originální, máte svůj život, své zkušenosti a věk, fyzickou aktivitu atd., to co někomu trvá krátce, může vám trvat mnohem delší čas)
- jezte pravidelně 4-5 jídel denně (není to ale nutné, někomu vyhovuje jíst i 7x denně, někdo zvládá jíst 3x denně, vždy byste ale měli naplnit svůj denní příjem a poslouchat své tělo) 
- nezapomínejte pít cca 30ml tekutin na 1kg váhy (v horku a při sportu i více a samozřejmě neslazených)

NIKDY NESPADNĚTE DO ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU JAKO DO VĚZENÍ!! Sežrala jste v návalu menstruačních emocí kus dortu? Vytočily vás doma děti, úředník, manžel, nebo kámoška, co má lepší figuru, a vy jste pak zbagrovala i poslední džem ze špízky? No a co má bejt? Stalo se to ted, zítra zase zapadnete do starých kolejí a v klídku si budete držet zdravou stravu. Chroničtí dietáři dělají právě tu chybu, že jak jednou ujedou, hážou vše do žita s tím, že je to vše jedno. Není, jste jen člověk a chybovat je lidské a odpouštět i sama sobě je božské :)

A až za měsíce, či roky, docílíte svého cíle, nezapomínejte, že tím to nekončí, zdravé stravování by vám mělo s pohybem zůstat, dopřejte si, ale myslete na to, že sklouznout od jedné čokolády za měsíc k jedné za týden a k jedné denně, můžete cobydup.

Doufejme, že vás hračka jojo zastihne pouze v dětském pokojíčku, v herně, nebo v hračkárně :)

Držím palce
Anet