pátek 16. ledna 2015

Pitný režim - článek na 30ti denní výzvě..

Krásný den,
další z mých článků. Přináším zkrácenou verzi a info kde najdete originál.. :) Pěkné počtení.

Taky jste jako děti hrály hru „samá voda“ ? Někdo schová předmět, a pak hledající podporuje v hledání hlášením „tajné šifry“ samá voda – přihořívá – hoří.. Nám tu hořet nebude, my si právě povíme o spoustě a spoustě vody, o tom, jak je pitný režim důležitý, a vezmeme to od kojence až po seniory a cestou zabrousíme i ke sportovcům. No a taky si povíme, jak nám naopak přemíra vody může ublížit a dokonce nás utopit, a to nejenom v rybníce.

Pitný režim a co se do něj nepočítá

 

Pro doplňování tekutin se vžil pojem pitný režim. Je to hlavní způsob, jak pokrýt každodenní ztráty tekutin v těle. Pro zachování našeho zdraví je nutné vždy udržet rovnováhu mezi příjmem a výdejem tekutin. Doplňovat tekutiny (napít se) bychom měli ještě dříve, než pocítíme žízeň.
Voda nás dokáže také osvěžit, takový rozprašovač na kytky v horkém bytě, nebo voda ve spreji, jež je dnes normálně k mání v lékárnách a drogeriích. Nohy v chladném bazénku, koupaliště, bazény, jezera, moře. Voda na nádobí, ve sprše, voda nás prostě provází celým životem.
Pokud chceme orientačně zjistit, zda přijímáme dostatečné množství tekutin, stačí běžně sledovat, jaké množství a zbarvení moči z našeho těla odchází. Pokud má moč tmavou barvu, je to jedna ze známek nedostatečného zásobení tekutinami.

Příjem tekutin by měl být plynulý v průběhu celého dne. Zcela zavádějící a nebezpečná je například domněnka, že se dá vše dohnat večer nebo v určitý jeden moment. Základem pitného režimu mají být především nekalorické nápoje, hlavně voda minerální s nízkou až střední mineralizací, s vyváženým poměrem minerálů, a dále ovocné a bylinkové čaje.

Alkohol a káva se do pitného režimu nepočítají!
Já osobně jsem se učila pít postupně a hodně pomalu – hlavně obyčejnou vodu a používala jsem k tomu tabulku uvedenou níže.

Vypijte tolik, kolik zvládnete bez násilného sebenucení, prostě tolik, kolik zvládnete vypít v naprosté pohodě. Vůbec nevadí, že to zpočátku bude třeba jen 3/4 litru - důležité je na tomto počátečním minimálním, objemu vydržet několik dní, třeba týden.

POKRAČOVÁNÍ A CELÝ ČLÁNEK NAJDETE NA : http://www.30tidennivyzva.cz/clanky/?clanek=14