neděle 20. května 2018

Recenze - Moderní indická kuchařka - Nitisha Patelová

moje vášeň pro kuchařky poprvé zabrousila víc do exotična, a tak bych vám ráda představila něco jiného než to zdravé vaření, vege vaření a RAW či bez lepku, které jsem představovala nejčastěji.

Kam se podíváme? Do Indie.

Originální popisek knihy: "S pomocí Nitishi Patelové, uznávané šéfkuchařky indického původu, můžete orientální kuchyňská kouzla zvládnout i vy. Nitishiny recepty vycházejí z tradičních indických receptur, ale jsou uzpůsobeny moderním způsobům přípravy, takže i bez speciálních postupů dosáhnete lahodných výsledků. Nechte se zlákat grilovanými různorodými kari, grilovanými jehněčími kotletami, pálivým vindaloo, mughalským kuřetem na šafránu, pečenými masala bramborami nebo slaďoučkou panna cottou s čajem Darjeeling."

Kdo je autorka knihy?
Nitisha Patelová je produktovou manažerkou společnosti Faccenda Foods a každý den vymýšlí nová, vzrušující a chutná jídla.Vystudovala Management kulinářského umění na potravinářské fakultě University College Birmingham, a než se začala zabývat tvorbou receptů, pracovala v Hotelu Warwiskshire, který získal prestižní ocenění AA Resette. Její rodina jí věnovala lásku k indické kuchyni.

Clare Winfieldová je autorkou fotografií v knize, její kousky se objevují pravidelně taky v časopisech Esquire a Delicious. Její fotografie najdete v několika dalších kuchařských knihách.

Bude to divočina, můj muž má moc rád ostrá a pikantní jídla, mě pálí v zobáčku i hořčice, ale protože mu ráda dělám radost, tak sem tam se obětuju a vyzkouším něco nového. Většinou jsem chutí nadšená ale pusina mě pálí tolik, že si to na pár týdnů zase odpustím. Jenže zatím jsem experimentovala s chutí jen sama. Bylo tedy na čase pořídit něco, kde se inspiruji.

Tohle je pestrobarevná nálož receptů, která vás dostane. Celé ztvárnění knihy připomíná Indii a opulentní oslavy jídla. Už z fotografií cítíte atmosféru rodiny, jak namáčí zeleninu a maso v omáčkách, všichni se smějí až se jim bříška natřásají, je hlučno a živo a všude je spoustu lásky. Tak takhle na mě kniha působí, nic uhlazeného a minimalistického.

Kniha má pro kuchařinky velmi důležitý záložkovitý látkový proužek a papír z kterého lze setřít kdejaký kydanec, když jste šikovní asi tak jako já.

Hned na první stránce se mezi editorskými věcmi najde pár poznámek k tomu, jak s knihou pracovat, normálně bych to přeskočila, ale že jsem knihu zkoumala trochu podrobněji, tak mi to neuniklo.

Na začátku autorka vypráví, co jí vedlo ke tvorbě receptů a kde se její láska k jídlu vzala, provede vás dětstvím, prací, školou a svou rodinou. Spoustu receptů v knize má původ u staré babičky například. Pak průvodce kořením, základním pyré, pastou, domácím pečivem. Nelekejte se však cizokrajných a dost tajemných názvů, většinou to není nic záhadného, ani to, že recept vypadá jako soupis na start raketoplánu není překážkou, většinou se používá jen spoustu koření a recept je ve skutečnosti jednoduchý.

Obsahově je pak kniha rozdělena na několik kapitol:
- POULIČNÍ JÍDLO A OBČERSTVENÍ: Amritsarijské rybí pokory, rozpálená kouřová křidýlka nebo Gudžarátské Dhokla muffiny.
- VŠE O KARI: Korma, Vindaloo, Malaborské mušle - zní to sice bojově ale nepoužíváte ani nic zvláštního, v téhle kapitole jsou nejzvláštnější krevety, sýr Paneer a kozí maso.