úterý 28. listopadu 2017

Recenze - Lukáš a profesor Neptun - Petra Štarková

Krásný den,

v jedné skupině jsem kdysi narazila na autorku, co pokládala otázku ohledně názvu své knihy, většinou takové otázky přejdu ale tady mě název zaujal a vlastně jsem okamžitě z nabízených tipů věděla, že se bude jednat o knihu, kde bude hlavní hrdina autista.

Rozhodla jsem se název poznamenat a knihu jednou vyhledat. Za pár týdnů (možná mi ten čas jen moc rychle utíká) jsem narazila na knihu, která nesla název i mnou preferovaný.

Originální popisek knihy: "Knížka Lukáš a profesor Neptun je o hvězdách, cizích planetách, autismu, a hlavně o Lukášovi. Je mu devět let, dva měsíce a čtyři dny, má rád astronomii a chodí do třetí třídy. Aby se mohl učit s ostatními dětmi, pomáhá mu ve škole asistentka Anetka. Jenže jednoho dne Anetka do školy nedorazí! Co teď? Začíná nejdobrodružnější den v Lukášově životě!"

Kdo je autorka knihy?
Petra Štarková není žádný nováček ve světě knih, jak jsem si myslela. Má za sebou již několikeré vydané dílo, mimo jiné třeba "Jak to chodí v lidské hlavě", což je psychologie pro děti. Psychologie je také její obor, který se odráží i v externím psaní pro časopis Psychologie Dnes, E15 a dalších. Věnuje se hlavně psaní pro děti ale i psaní fejetonů a populárně naučných článků. Je maminkou, má soukromou psychologickou praxi, vytváří znalecké posudky. Pracovala také na lince důvěry. Více o autorce a o její tvorbě, naleznete zde: http://www.petrastarkova.cz/

Knihu ilustroval: Milan Starý

OBSAH KNIHY
Knih o autismu jsem v letošním roce přečetla patnáct, nebyla to jen beletrie, ale i spousta odborné literatury, kde jsem kolikrát potřebovala slovník, jsem tedy moc ráda, že vznikají i knihy, které mohou autismus přiblížit i dětské hlavičce.

Knížka není nikterak obsáhlá, tedy jsem jí zařadila do četby našeho pátou třídou políbeného syna. Sama jsem si jí přečetla během chvilky, rozkreslila pár malůvek a rozhodla se jí přečíst také největšímu kritikovi, a to našemu autistickému synovi.

Knížka je napsaná s obrovskou empatií a pochopením, slova hladí, nezachází se do detailů, které by dětem mohly činit potíže. Lukáš je malý kluk, který je tak trochu výjimečný, musí mít kolem sebe vše tak jak je zvyklý, rozhodí ho maličkosti, nemá rád hluk, má své záliby a koníčky, a nerozumí těm jiným, a vlastně ani tomu, že každého nezajímají věci, co jeho.

Lukáš má ve třídě svou asistentku Anetku, tady jsem se musela častěji pousmát, v knize je ukázáno špičkově jak to má vypadat, bohužel se obávám a čerpám ze zkušenosti, že to není vždy pravidlem, ale může to dětem pomoci v chápání, že se nemusí jen bát, ale může jim být ve škole i krásně.

Dobrodružství z knížky vidíte vy jako dospělý v jedné věci a náš malý autík třeba v tom, že si kluk našel kamaráda, pro něj to bylo naprosto k neuvěření. U čtení jsem mu ukazovala své náčrty obrázků (čteme jen s piktogramy), obrázky v knize a doplnovala jsem o situace u nás doma s vysvětlením, že je chlapeček také autista. Což toho lumpa na posteli rozlítilo - "Já netem átyta!" "Já sem kluk!"

Nebudu zasahovat do děje, jen napíšu, že pokud si rodiče hendikepovaných dětí, chtějí přečíst společně s dětmi velmi citlivě napsanou knížku, která vypráví tak trochu jiný příběh, je tohle to pravé čtení, kde se částečně určitě i jako rodiče najdete.

Kniha bude jistě zajímavá i tím, že je psaná nejen z pohledu Lukáše, ale také jeho kamaráda Profesora Neptuna (rozlišeno kurzívou). Část knihy také doplnují komiksová okénka.

Ke knize si můžete také stáhnout doplnující pracovní listy, což je velké plus, které bude bavit všechny děti, spíše je zvládnou "neautistické" děti, ale to nemusí být nutně pravidlem (záleží na zralosti a věku). Alespon si ověří, jak dávaly u čtení pozor, takové čtení s porozuměním doma.

Knížku bych doporučila i čtením povinným dětem, které čtení tak nebere, protože je napsána lehce, obrázkově a jak řekl náš nejstarší syn - "Vogo dost obrázků, tu beru!"

Knihu můžete koupit výhodně např. zde: https://www.srovname.cz/petra-starkova-lukas-a-profesor-neptun/srovnani-cen/k.4049292

Ukázka:

Žádné komentáře:

Okomentovat