čtvrtek 21. srpna 2014

Kojení a cvičení - vlastní zkušenost...

Článek vyšel také na: http://www.30tidennivyzva.cz/
Dále v březnovém čísle roku 2016 v časopise Mama a já (slovenská tématická jednička na trhu): http://mamaaja.sk/

Krásný leč málo slunečný den,

o kojení toho je všude napsáno mraky a mraky, stejně tak o cvičení, o hubnutí a o všem, co ženy rády vyhledávají.. Jedno je jisté, při kojení byste neměla držet žádné diety, ano jíst zdravě, vyváženě a určitě, hlavně při plném kojení, přidat k jídelníčku alespon 300 - 500kcal.

Budu mluvit především ze své zkušenosti, mámy která už něco odkojila (prvního syna 12 měsíců, pohyb byl pouze chůze, ale několik km denně). Nyní mám druhého syna a kojím něco přes 10 měsíců. (edit: kojení bylo ukončeno z mé vůle ve 13 měsících)
Od jeho 3 měsíců cvičím a začínala jsem za plného kojení a rovnou, jako nikdy se nepohybující, jsem šlápla do hnízda k Jillian Michaels a 30 day shred.. Nebudu lhát, že by to bylo nějak jednoduché, celých těchto 30 cvičících dní jsem si musela prsa přidržovat, a později jsem je halila do dvou podprsenek.. Nikde není psáno, že musíte odcvičit panáky předpisově, nebo že si nesmíte pomoci rukama.. :) Klidně i cvičení krokujte.


Načetla jsem ohromnou spoustu informací co se kojení a cvičení týče a také jsem oslovila "laktační ligu". Bylo mi řečeno, že se není čeho obávat, že naopak psychická pohoda maminky, že něco pro sebe dělá, je pro kojení více než prospívající...

Když položíte dotaz do skupinky na facebooku, která je zaměřena pouze na děti, miminka a plínky, sesype se na vás mrak názorů, které budou křičet, že vám mléko zmizne, že dítě ho odmítne, že už kojit nepůjde, že si uženete zánět, že se mléko zdrcne a v neposlední řadě se na vás snese noční můra v podobě kyseliny mléčné... :)

Když stejnou otázku položíte ve skupince holek co cvičí, sice se na vás dnešní virus s kyselinou mléčnou snese taky, ale najdou se i maminky se zkušeností, že cvičí a kojí.. :) Kyselina mléčná je, ale musely by jste dřít jak dva koně aby se začala nějak hodně enormně uvolnovat (případně se velice špatně protahovat), pak se prý miminko nechce přisát a mléko mu nechutná.. Ovšem toto můžeme obejít. Nakojte před cvičením, nebo po docvičení mléko odstříkejte... Já jsem několikrát musela kojit ihned po cvičení v době spůrtu, a žádný problém nenastal.. (pro zajímavost jsem cvičila výzvy s Tiff, Cassey, Chrisem, 30denní výzvy na dřepy a placené verze Zahod kila startér a pokročilák, Shauna - Focus, Jillian, Less Mils a další)

Ze zkušenosti dalších maminek, je vhodné si vyzkoušet, zda po HIIT cvičení miminko špatně nespí, přeci jen funguje na dlouhodobějším spalování a tak i mlíčko může mít na dítko vliv v tomto, především pokud cvičíte večer.


Sport přináší uspokojení díky endorfinům, posiluje imunitní systém matky, takže jí prospívá stejně jako kojení," řekla Anna Mydlilová z Laktační ligy, která se věnuje osvětě kojení už řadu let.

Produkce mléka se dá zvýšit, a to kojícími čaji, Gravimilkem, vývarem, ovesnými vločkami, pivem, homeopatiky, a v neposlední řadě častějším přikládáním a sáním - či odsáváním - poptávka zvyšuje nabídku.. :) Hlavně při cvičení u kojení by měl být dostatečně navýšen pitný režim.

Samozřejmě někoho prsa bolí, když se hodně nalévají ale dá se najít cvičení které je klidnější..

Jsou vrcholové sportovkyně co své děti kojily a problémy nenastaly, jmenujme alespon jednu a to Kateřinu Neumannovou.

Já jsem se rozhodla cvičit, když jsem při kojení začala přibírat, a ne hubnout jak se traduje. Svého rozhodnutí nelituji, kojila jsem do 5 měsíců plně. Pak jsme přidali příkrmy, a 7ý měsíc kvůli růstu 4 zubů najednou a nechutí k jídlu jsme kojili plně znovu.. :) (chlapec prospíval dobře a nic mu nescházelo)


Mějte na paměti, že nemusíte cvičit HIIT, ale je nepřeberné množství cviků a cvičení, sestavte si sestavu kde zapojíte i miminko (kliky k miminku s polibkem, klasická houpačka na nohou v leže na zádech, dřepování s mimčem a další), pokud jste z většího města vyražte na cvičení maminek s kočárky, využijte kalanetiku, plavejte, běhejte a hýčkejte své tělo... A co se týče času? Půl hodinky a někdy pouze 10min podle druhu cvičení si najdeme každá, já cvičím až když jdou děti spát kolem 20 - 21 hodiny... Někdy jsem jen vybíhala schody když jsem šla večer s košem, dřepovala u vaření.. :D

Nebojme se sportu a kojení.. :)

Nezapomínejte, že jste skvělá máma a že na vás budou děti hrdé, když pro sebe a tím, že půjdete příkladem, něco děláte..

Anet