pátek 20. února 2015

Metoda cvičení - TABATA...

Krásný den,

dnes si povíme o jednom z nejnáročnějších,  nejtěžších ale zároveň nejefektivnějších cvičení. Jedná se o Tabata trénink, takového malého předchůdce dnes velmi populárního HIIT cvičení, o kterém jsem psala zde: http://zdravakrasna.blogspot.cz/2015/03/hiit-ma-i-sve-nevyhody.html

Někteří o této metodě slyšeli, někteří nikoliv - pro mě to přestala být velká neznámá zhruba někdy loňské léto - to jsem si přečetla nějaké články u Nikky na blogu.

Co je vlastně Tabata? 
Je to revoluční způsob tréninku jež je pojmenovaný po japonském lékaři Izumi Tabatovi. Tento chlapík se svými spolupracovníky v Kanoye poukazoval na vysokou účinnost těchto tréninků. Při svých výzkumech zjistil, že lidé, jež využívali jeho metody, mají zlepšení své maximální aerobní kapacity až o 14%. Zároven docházelo i ke zlepšení anaerobní kapacity (převážně např. HIIT tréninky) o 28%.

Tabata je kardiovaskulární trénink při kterém dochází ke zlepšení u obou metabolických systémů současně.

Vaší výkonnost zlepšuje také v poměrně krátkém čase - stačí opravdu pouhých pár minut. Konkrétně minuty 4 - samozřejmě ale musíte myslet na rozehřátí, a to alespon 5 minut před začátkem, a protažení, čili strečink po odcvičení.

Tabata trénink se provádí ze 4 -8 cviků (mohou se střídat), jež se provádí v 20sekundovém intervalu na 100%, a následuje 10 sekundová pauza.  Klíčem se tedy stávají tyto pauzy. Sám Izumi ale říká, že tato metoda je zároven velmi vysilující, byla vyvinuta pro olympioniky, a není tedy vhodná pro úplné začátečníky.

Tabata se dá provozovat u spousty cviků, já jsem kdysi začínala bláznivě s dřepy - hodně časté je například švihadlo. Někdo si prostě vybere svých pár cviků a frčí (podstatou je provést jich co nejvíce v intervalu 20-30sekund - dbáme i na provedení) - důležité je prostě vydržet dané 4 minutky.. :)  Ovšem Tabata metoda se dá praktikovat i jinak, provedou se 4 série po 20 vteřinách s 10 vteřinovou pauzou, poté následuje 30 vteřin pauza a následují další 4 série po 20 vteřinách. Důležité je dát do toho vše - prostě se vyčerpat a užít si to.. :) Nejlépe ještě střídat cviky na spodní část těla a horní část těla.

Nejčastěji se setkáte s Tabatou u Zuzky Light (z těch nejznámějších) a pokud se mnou cvičíte výzvy, určitě se s touto kombinací setkáme někde v budoucnu. V březnové výzvě se už s Tabatou setkáme a bude to opravdu zábavná forma.. :) EDIT:  http://zdravakrasna.blogspot.cz/2015/02/breznova-cvicebni-vyzva-zenske-vy-jste.html


Tady je pár časovačů pro vámi zvolenou a vybranou tabatu, zkuste si něco vymyslet a pak napsat dojmy. 

http://www.tabatatimer.com/
http://fitlb.com/tabata-timer

Věřím, že si nakonec i tuhle metodu zamilujete.. :)
Anet