úterý 19. ledna 2016

Jak na krásná štíhlá lýtka



Článek byl napsán pro web 30ti denní výzvy
http://www.30tidennivyzva.cz/clanky/ 

Dneska to bude spíše o nás ženách, neznám totiž moc mužů co by na svých lýtkách nějak lpěli, pravděpodobně když natáhnou ten kraťas, je jim jedno zda jsou jejich lýtka krásná, pevná a útloučká. My ženy ale chceme, aby v těch mini a dalších velikostech sukní, vypadaly naše lýtka přímo božsky a tak se podíváme na lýtka z blízka.

V dnešní době existuje spoustu lákadel, a to nejen mezi potravinami a nápoji, ale také v odvětví, kde nám zaručeně pomohou zhubnout – spolknete-li zázračnou pilulku, do rána z vás všechen škaredý tuk odteče, ono to ale není tak moc jednoduché. :)

Je hubnutí lýtek chyták?
Hubnutí lýtek, resp. návod, jak zhubnout lýtka, je oblíbený chyták některých  méně seriózních webů, které se vás snaží přesvědčit, že takové hubnutí dokážou. Hlavně si budete muset koupit jimi nabízené přípravky, a pak prý vám lýtka zeštíhlí. Obvykle vám nabídnou komplexní diagnostiku vašeho těla, podle které zjistí váš metabolický typ. Pak vám poradí, jak se máte správně stravovat. Získáte vzorový jídelníček a seznam potravin, které jsou pro vaše tělo vhodné a kterých byste se měli vyvarovat. Samozřejmě v tom seznamu budou suplementy z jejich nabídky, které je nutné zakoupit. A pak vám slíbí, že i ta lýtka zeštíhlí. Ve skutečnosti je to nesmysl. Na lýtku obvykle žádný tuk není, jde o vycvičený sval. Existují dvě výjimky. Pokud trpíte celkovou obezitou, a rozhodnete se hubnout celkově, a shodíte hodně, pochopitelně se to projeví i v oblasti lýtek. Jen počítejte s tím, že právě ta lýtka hubnou nejméně. Druhou výjimkou jsou lýtka silnější díky otokům. Pak je potřebná řádná terapie zaměřená na otoky dolních končetin, tj. nejprve celkové vyšetření ke zjištění příčiny a podle toho lékař doporučí další postup.

A jak tedy na to?
Víme tedy, že s lýtky to není žádný medík – nejlépe bude, když se pokusíme zhubnout celkově, ono taky jak jsme si nevybrali, kde přibereme, tak si bohužel nevybereme, kde zhubneme.

Asi nechceme, aby se nám lýtka hodně osvalila, a tak budeme volit spíše aerobní činnost s dlouhodobou ale relativně nízkou intenzitou.

 Nedochází při ní obvykle k nárůstu svalové hmoty (někdy naopak k úbytku), ale k jejímu zpevňování a zvyšuje se svalová vytrvalost, rovněž dochází samozřejmě ke zvyšování aerobní kondice, kapacity plic a aerobní cvičení má příznivý vliv na srdce. Pokud chcete vidět rozdíl v praxi, stačí porovnat těla olympijských sprinterů s běžci na dlouhou trať (v extrému s maratonci).


Běh samozřejmě není jediná aerobní činnost. Zvolit můžete zrovna tak jízdu na kole či bruslích – nebo rotopedu, pásu, veslovacím trenažeru, spinning, či lehké posilování složené z komplexních cviků (cviky na více svalových partií).

Pokud chodíte do posilovny, spalování tuku podpoříte, pokud aerobní činnost (např. rotoped) zařadíte jak na začátek, tak i na konec tréninku.

U aerobní činnosti není důležité, zda při ní dochází přímo k významnému zapojování svalů lýtek. Tuk se z těla spaluje rovnoměrně, a proto k hubnutí lýtek dochází například i při veslování na trenažeru, kde se tyto svaly angažují minimálně.

Cviky na posílení lýtek
O tom, jak spálit tuk, jsme si již řekli. Jistě ale nechcete pouze pohublá lýtka. Pomocí posilovacích cviků jim proto dáme patřičnou formu.

Pokud jste v posilovně, můžete využít speciální stroje. Existují v zásadě dva druhy a oba jsou určeny k vykonávání výponů pod zátěží. U prvního stroje sedíte, zátěž nesou stehna, a provádíte výpony na špičky. U druhého stroje provádíte výpony vestoje a zátěž nesou ramena. Naložte si pouze takovou zátěž, abyste byli schopni uskutečnit 15 – 20 výponů ve 2 – 3 sériích.


Nejsou-li k dispozici stroje, můžete výpony provádět s velkou činkou na ramenou anebo s jednoručními činkami. Případně s nohama na židli, kdy se držíte konce židle pouze špičkami (přidržujete se opěradla) a jakoby se odrážíte.
Pokud nemáte k dispozici ani činky, můžete cvik ztížit prováděním na jedné noze (je vhodné mít se čeho přidržovat) anebo například na okraji schodu, kde je možné hlubší propnutí a cvik se stává obtížnějším.

Velmi také záleží na postavení nohou při výponech. Směřují-li špičky více k sobě, jsou zatěžovány vnější strany lýtkových svalů, směřují-li od sebe, zabírá více strana vnitřní. Při výponech vsedě je významněji zatížen sval soleus, odpovědný za mohutnost partie. Vestoje se zapojuje převážně pouze vnější lýtkový sval, který určuje lýtkám tvar.
Ideálním řešením jsou různá postavení a varianty cviků kombinovat, aby docházelo k rovnoměrnému rozvoji. Různící se rozložení zátěže také mnohem více stimuluje vývoj svalů, než ustrnutí na jednom cviku a jediném způsobu provádění.

No a výzvičku na lýtka nabízíme jak uprostřed článku – tak jsou výpony součástí „Kruháčku pro ženy“. Tak holky – nažhavte svá lýtka a buďme krásné.
http://www.30tidennivyzva.cz/vyzvy/?vyzva=10