středa 16. března 2016

Jak přibrat - když všichni hubnou?

Krásný den,

tak mi to nedalo a po pár měsících, kdy si sem tam všimnu dotazu, který se naprosto vymyká normálu. Jsem si řekla, že se danému tématu mrknu na zoubek.

Nikdo nemá rád zubaře, už od školních let si pamatuju, jak jsme namačkaný v malé čekárně s celou třídou, počítaly s kamarádkou, kolik je spolužáků ještě před námi. Tak ten zoubek nebudeme zase tak dráždit. :)

O čem tedy bude řeč? Dneska se všude hubne. V práci, doma, venku ale pak se objeví někdo, kdo rachtá kostmi a nechce dál poslouchat výsměch okolí.. "Jsi jak drát do betonu." "Najez se!" "Nemáš ty nějakou tu nemoc?" "Jsou ti vidět kosti." "No fůůůůj!"

Není to pěkné, že? Tohle by se nikomu nelíbilo, a že se to kolikrát týká i lidí, kteří zkrátka jen zhubli a konečně se cítí dobře, ale babičky nás stále vidí jako rozmilá vnoučata, co musí ládovat palačinky. Věřím, že tahle situace je pro někoho velmi nepříjemná.

Tak si dneska poradíme v tom, jak zdravě přibrat na váze.

Znám poměrně velké množství dívek, které ačkoliv jsou velmi štíhlé, ba skoro hubené a chtějí přibírat, či to alespon tvrdí, stejně jedí velice málo. Velice často se objevuje jev "ale já jím vážně cokoliv", ale co to cokoliv je? Tito jedinci jsou bud rádi, že jsou takový a schovávají se za manévr "chci přibrat", anebo zkrátka stejně jedí velice špatně, tuna sladkého nám kila navíc v některých případech nevyčaruje, maximálně nám zaručí usazující se tuk.

Nebo znám chlapa, co by moc rád přibral, jí údajně hodně. Na otázku, co to znamená: ráno snídám 3 rohlíky s máslem a šunkou, nesvačím, to nemám čas, k obědu mám salát a 4 rohlíky, někdy si skočím na rychlý oběd do bufetu, třeba řízek s kaší, nesvačím a k večeři si dám třeba čočku s vejcem a chleba. No a bradu jsem si škrabala ze země.

Proč jsou lidé, kteří mohou spráskat i v noci tabulku čokolády a zkrátka se to na nich neodrazí?

Pravděpodobně mají velice rychlý metabolismus. (nebo může být přičinou porucha štítné žlázy, těchto poruch je ale několik druhů a vždy je třeba, konzultovat je s lékařem)

A tak je třeba při nabírání, at třeba svalové hmoty, nebo toho celkového, dbát ještě mnohem více na stravu, než třeba při hubnutí. Jíte dostatečně dle vás? Nepřibíráte? JÍTE MÁLO. Váš metabolismus společně s fyzickou aktivitou zkrátka potřebují víc.

První co zmíním je suplementace, většinou se píše, když někdo potřebuje přibrat, jestli na to není nějakej ten prášek či drink. Sic žijeme ve světě pilulí na vše a můžeme si jednu posnídat na dobrý den, pak si jednu dopřát pro lepší chut snídaně, místo snídaně si dát drink, před obědem si zobnout dvě pilulky na snížení chutě k jídlu. Sníst porci vrabce k obědu a dát si další zob abych doplnil, co jsem vlastně nepřijmul, místo sváči drink na hubnutí, přeci jen k obědu byly tři pilulky, a když přijdu domů, je vlastně večer a už se nejí, tak si dám piluli na lepší večer a před spaním na kvalitní spánek... Tak proč by nebyla i nějaká, která mi podpoří chut k jídlu, nebo mi zajistí, že přiberu..

Suplementace (v případě nabírání - gainer, kreatin) jsou stále jen doplnky stravy a už z názvu vyplívá, že jsou tu od toho aby DOPLNOVALY stravu.

Co mi tedy pomůže?
- omezení aerobního cvičení
- dostatečně kvalitní spánek
- kvalitní strava
- víc jídla 

Nejdříve bychom mohli zvednout chuť k jídlu jako takovou např. hroznovým cukrem, případně vitamínem B. Ještě předtím by bylo vhodné zjistit rychlost našeho metabolismu na nějaké té lepší váze, abychom znali cca množství energie, jež máme přijmout. (můžete si udělat hrubý výpočet na nějaké té stránce, ale znám i holčiny, kterým by vyšlo cca 1200kcal na BM - bazální metabolismus - ale podle InBody mají např. 1700kcal a 500 kalorií je opravdu enormní rozdíl)


Dále si vyjmenujme jisté potraviny, co by nám pomohli s přibíráním pomoci. Jako první to bude mléko, spoustu mléka, ráno vločky s mlékem a banánem (kdo někdy neviděl aktivního fitkaře s touhle kombinací jakoby nežil), cornflakes s mlékem, piškoty s mlékem (pokud spěcháte).. Zkrátka co nejvíce mléka, je to celkem rychlý zdroj, který se doporučuje i pro nabírání svalové hmoty.

Co se týče mléka, někdo může argumentovat, že mléko není to nejlepší, ale vždy si vybíráme svou cestu sami, pokud je někdo veganem, jistě si ho umí nahradit, stejně tak další složky jídelníčku, vždy ale bude přibírání bohužel obtížnější.

Pokud chcete nabrat, je vhodné i zvednout vaší porci bílkovin na cca 2-3g na 1kg tělesné váhy (maso, tvaroh, vejce, tofu, luštěniny a další). Nezapomínejte ale, že bez sacharidů to nepůjde. (např. vločky, přílohy)

Pamatuju si velmi živě, kdy jsem si ve svých 17letech myslela, jak jsem okouzlující, vážila jsem něco přes 53kg a chodila jsem na brigádu, kam chodil i jeden "svalovec". Nikdy nezapomenu ty extrémní porce jídla, co do sebe sázel. Jen za směnu, cca 7,5hodin, do sebe naládoval 2 vaničky tvarohu, půlku kuřete, sáček rýže, vypil 2l mléka a prosázel to trsem banánů. A neustále do mě štoural prstem, že jsem jak rosol a že bych s tím měla něco dělat, joo tehdá jsem se mu smála, to jsem si já blbec dala..

ROZHODNĚ DO SEBE NESYPTE SLADKÉ ČI SLANÉ POCHUTINY, NECPĚTĚ SE V MEKÁČI APOD. TO VÁM ZDRAVÁ KILA NEZARUČÍ. NENÍ TO TA SPRÁVNÁ CESTA.

Opravdu velmi zásadní je také pravidelnost a režim v jídle, pokud nemáte zase natolik "dospělou" psychiku, můžete z dopřávání si v období přibírání lehce sklouznout k přejídání.

Prvním vaším jídlem je pořádná snídaně, pak si tam dáme nějakou tu svačinku, oběd, svačinku, a když přibíráme, ještě klidně jednu svačinku, večeři a druhou večeři.

Pořád si ještě myslíte, že jste nepřibírali, ale přitom jste jedli dostatečně? Nebo už vidíte, v čem byla chyba?

Co se týče pitného režimu, stále platí neslazené nápoje, sice si můžete sem tam dopřát něco navíc, ale alkoholem, případně slazenými nápoji, neuděláte ani své schránce dobře. http://zdravakrasna.blogspot.cz/2016/03/alkohol-jeho-vliv-na-hubnuti.html - jaký vliv má na alkohol.

Jednou z dalších věcí, co je velmi nápomocná při nabírání, je dětská výživa a to nejen přesnídávky ale také třeba Sunar. Můžou to být také Nutridrinky z lékárny (poněkud dražší záležitost).

Pokud se vám ani po změně jídelníčku nic nedaří, je třeba podívat se na stres, který jak známo v některých případech sráží váhu hodně na kolena a i mozek funguje jako spalovač. Také to může mít za příčinu překyselení organismu a to z důvodu, že jste jedli právě ony špatné potraviny (např. tučné, slané, fastfoody, sladké).

Vždy nám jdou ruku v ruce společně se stravou a kvalitou spánku i pohybové aktivity. Jak jsme si již řekli, vynecháme aerobní cvičení/cardio/HIIT a vrhneme se na pořádný silový trénink, jenž se dá dneska při troše snahy provozovat i doma, pokud nemáte posilku za humny a plnou peněženku, ono nás to jídlo bude taky něco stát.

např. kniha - http://zdravakrasna.blogspot.cz/2016/03/recenze-fitness-pro-zeny-j-p-clemenceau.html

Tak at se vám daří zlatíčka :)
Anet