pondělí 28. března 2016

Plavání - je způsobem jak zhubnout?

Krásný den,

dneska budeme jako ryba ve vodě :) Znám ve svém okolí 3 lidi, kteří nemají rádi bazény a celkově koupaliště. Mezi nimi jsou dva členové rodiny, můj bratr a můj nejmladší syn. Což o to, s bratrem mi to je fuk, zda se někde škvaří, ale u toho syna je to náročnější. Starší je zase potápka a tak nám pak nezbývá, než brouzdat v parnu kolem lemu bazénu.

Povíme si něco o stylech plavání a také o tom, zda je to pohyb vhodný k hubnutí. Tato otázka se sem tam ve sportovních skupinkách na facebooku objeví. Neopomeneme ani chyby při plavání.

Plavání je v podstatě nenáročný sport, potřebujete jen plavečky, a kolikrát ani to ne, a pak nějakou tu klidně jen větší kaluž :) Plavání milují i dětičky, dnes najdete mnoho kurzů pro novorozence. Vodní hrátky zkrátka patří ke krásnému počasí a celkové psychické pohodě i když třeba prší.

ZÁKLADNÍ STYLY PLAVÁNÍ

- prsa nebo také klasický plavecký styl: v bazéně tento styl uvidíme nejčastěji, sám název vypovídá o tom, co nejvíce posilujeme. Plavci mají díky tomuto stylu vynikající orientaci ve vodě, a proto se doporučuje pedevším do přírodních vod.

Nevýhodou je, že je to celkem náročné na zkoordinování všech pohybů, v synchroznizaci by měly být nejen nohy ale také ruce.

Výchozí polohou je splývání (což všichni známe už z dob, kdy jsme absolvovali nějaký ten školní plavecký kurz). Záběr pažemi probíhá pod hladinou a vede do stran. Nesmí být ale příliš široký, což je velmi častá chyba. Ruce zabírají šikmo dolů a záběrovou plochou jsou dlaně a vnitřní strany předloktí. Záběr nohama vychází z kolen. Kolena by se měla vzdalovat do šíře boků. Záběr rukou naší hlavu vypinkne nad hladinu, tedy pro nádech. Pak přijde delší výdech pod hladinou. Hlavu nikdy nezakláníme do stran.

- kraul nebo také nejrychlejší plavecký styl: pokud vidíte někoho plout tímto způsobem, je to určitě zkušenější plavec. Tento plavecký styl se začal objevovat až díky závodům, aby mohl být závodník co nejrychlejší a to díky poloze těla.

Nejdříve byl znám styl trudgen - tedy pohyb nohou jako u prsou ale ruce jsou v poloze dnešního kraula. Později se styl zdokonaloval a to především pozorováním "domorodců". Přibylo tedy kopání nohama a časem se vyvinul styl do podoby, jež známe dnes.

Opětovně vycházíme ze základního splývání s hlavou v prodloužení těla. Hledíme dolů a nadechujeme se s vytáčením těla (doprava, doleva). Z pravidla se nadechujeme při každém třetím tempu, pokud chcete zlepšit kapacitu vašich plic, můžete postupně navyšovat počet temp mezi nádechy. Jako první jde z vody loket a následuje paže. Pohyb nohou vychází z kyčlí nikoliv z kolenou, což bývá často chybou.

- znak nebo také nejzdravější plavecký styl: z těch základních stylů je tento jediný, který se odehrává na zádech. Pohyb rukou i nohou připomíná kraul. Záběr paží vedeme stranou a v závěru pokrčíme loket. Někteří plavci chybují v dohánění pohybu v připažení, ruku ale vytahujeme až do úplného vzpažení.

Nohy používáme jako u kraulu, nicméně by se nám kolena neměla objevovat nad hladinou, což neplatí u nártu. Vydechujeme při záběru.

- motýlek nebo také nejnáročnější plavecký styl: tento styl už v bazéně jen tak nepotkáte, ačkoliv když už ano, víte, že máte před sebou velmi schopného a zkušeného plavce s vysokou fyzičkou.

Vycházíme z jakéhosi delfíního vlnění, začínáme v pohybu rukou nad hlavou, pak jde hlava, hrudník, pánev a kolena. Postupně, až toto natrénujete, třeba na suchu, můžete použít švihový pohyb. Opisujeme rukama takové přesýpací hodiny. Nohy opět vychází z kyčlí.

PLAVECKÉ CHYBY

- nepotápíme hlavu (plaveme tak abychom si nenamočili účes a to nejen ženy ale také muži, máme hlavu v jakési křeči a poškozujeme tak krční páteř, namáháme ramena a bojujeme proti většímu odporu vody)
- nedýcháme správně (často se nadechneme pod vodou z důvodu, že máme strach, že se nestihneme nadechnout když máme hlavinku nad vodou)
- naše pohyby vychází z kolen
- nesynchronizujeme naše pohyby

VĚDĚLI JSTE, ŽA PLAVAT ZNAK JE JEDNODUŠÍ NEŽ TAKOVÁ PRSA? MÁME HLAVU NAD VODOU A TEDY MŮŽEME PRAVIDELNĚJI DÝCHAT, TAKÉ NEZATĚŽUJEME KRČNÍ PÁTEŘ A RAMENA, PROTOŽE NEDRŽÍME ZBYTEČNĚ HLAVU NAD VODOU.

Co nám plavání přináší?
- zvyšuje kondici
- tvaruje postavu
- posiluje zádové svalstvo
- zvyšuje kapacitu plic
- střídá se svalové napětí s relaxací
- nadlehčuje často zatěžované klouby

Často je pohyb ve vodě a to nejen plavání, ale především cvičení, jedinou možností pro silnější lidi, kteří začínají hubnout. Nejen, že je pro ně tento pohyb bezpečný, ale nezatěžuje jim tolik klouby a odpor vody jež musí překonat a tolik ho nevnímají, je pro ně přívětivý.  (další informace - http://zdravakrasna.blogspot.cz/2016/03/zacatky-pro-lidi-s-vyssi-nadvahou.html) Dnes už najdete spoustu kurzů, kde vám poradí, cvičí se s pěnovými pomůckami, provádí se různé kmity nohou ale třeba také podřepy, či různé sestavy s prvky aerobicu. Velice často k tomu hraje hudba a nemusíte se bát, že byste něčemu nerozuměli, vše předcvičuje trenér na břehu :)

Plavání se řadí ke cardio cvičením a jako takové je vhodné provozovat nad 40minut, ale kdo z nás hned od začátku dokáže plavat tak dlouho.

PLAVÁNÍ PRO VAŠE HUBNUTÍ NEMŮŽE BÝT ALE JEDINOU ČINNOSTÍ - VŽDY HO BERTE JAKO DOPLNUJÍCÍ SLOŽKU, I PROFESIONÁLNÍ PLAVCI NAVŠTĚVUJÍ FITNESS CENTRA, BĚHAJÍ, ČI MAJÍ JINÉ AKTIVITY K DOPLNĚNÍ SVÉ KONDICE.

U plavání si můžete pomoci například spalovačem tuků. Pokud jste cca 70kg vážící žena, plavete jako sportovec a ne s hlavou nad vodou, můžete spálit až 650kcal za hodinu, pokud jste už kovaný plavec, co do toho jde s opravdu velkým nasazením, může to být až 900kcal. Dá se tedy srovnat s intenzivní jízdou na kole či boxem.

Plavání nás láká myšlenkami na léto, sluníčko, prázdniny, dovolené, společnost přátel a spoustu dalších příjemných činností. Nejen, že napravíte svůj pohybový aparát (plavání se velmi často doporučuje také jako rehabilitace) ale budete se cítit zkrátka skvěle.

Anet