úterý 8. března 2016

Začátky pro lidi s vyšší nadváhou - motivace

Článek je sepsán z části s pomocí lidí, kteří začínali s vyšší nadváhou. Děkuji jim za jejich názory a postřehy.

Krásný den,

toto svěží dílko je psáno především na přání. Na přání těch, jež se bojí zapojit do davu skupin, co holdují zdravému životnímu stylu. Nebo v nich jsou a mají obavy se ptát, protože poslední dobou je tendence zesměšnění čím dál častější. Také je pro ty, co nemají trpělivost neustále bojovat s videi, kalorickými tabulkami, a tak nějak celkově si v tom rádi pošmajdají sami ale pomocnou ruku potřebují.

Pro takové samorosty. Pro lidi, jež díky své váze mají nižší sebevědomí a bojí se. Nemají se čeho bát, říkáte si? Ono to ale číhá všude. Názorně bych mohla vyprávět. Když jsem začínala, měla jsem potíže s pitím čisté vody, věděla jsem, že jí pít musím a když jsem se zeptala jak to ostatní řeší, schytala jsem jen hromadu komentářů o tom, že pít vodu je hrozně super, at si do ní vymáčknu citron.. Bezva rada, říkám si u džbánu vody s citronem a s pocitem, že tuhle kombinaci už nemůžu ani vidět.

Internet je všemocný a plný informací, žádná není ta správná. Všichni, co začínají, tápou. Ale dojít až k tomu, že umím pracovat s vlastním tělem, je dlouhá cesta.

JEZTE VLOČKY, NEJEZTE VLOČKY, JEZTE VLOČKY DENNĚ. JÍTE VLOČKY? DĚLÁTE CHYBU, POUŽÍVAJÍ SE PRO VÝKRM PRASAT.

I to se dá na internetu najít. Nejsem odborník, jsem člověk, a tak bych k tomu ráda přistoupila.

Na sociálních sítích se to hemží odborníky, každý kdo zhubl pár deko je mistr světa amoleta. Viz nedávno, jsem viděla slečnu, kterou již dva roky pozoruju na sociálních sítích, jak sama znovu a znovu začíná, roky tápe, neví, bojuje, a pak radí někomu dalšímu, co má dělat. Někdo nemůže být jak nudle, ale i ženy s nadváhou (či s pár kily navíc) mohou být krásné a charismatické (musí se ale se sebou vyrovnat). Jednou jsem třeba byla na InBody u výživové poradkyně, co byla 3x větší než já sama, a rozlíceně mávala rukama, jak katastrofální množství tuku mám v těle a že by mi poradila jak jíst (to množství bylo 7kg nad můj dokonalý poměr). Vážně chci radu od někoho, kdo evidentně neumí poradit sám sobě, když má nad hlavou plakát, že praxi vykonává 8let? Ale co když je sama teprve na začátku?

A pak tu máme lidi, co mají ve všem jasno. Rovnou se vrhni na brutální mord cvíko kámo, jinak ty kila nesetřeseš. Nezvládáš cvičit s činkami, ale no tak, 2kila jako prd. Jak jste holky začínaly? A ozve se supržena, co kdysi dělala gymnastiku a tak rovnou valí neuvěřitelné tréninky.

SPOUSTU Z NÁS ZAPOMĚLO, ŽE TAKY KDYSI ZAČÍNALI, ŽE JE VŠE BOLELO, CHTĚLO SE JIM BREČET, NEZVLÁDALI, PADALI A ZNOVU SE ZVEDALI. TO TED NEVIDÍ, PROSTĚ TI ŘEKNOU, MAKEJ!!!

Já říkám STOP. To není správná cesta, spoustu lidí, to odradí. Osoba s vyšší nadváhou nemá takové sebevědomí, aby šla do fitka na silový trénink, prostě NEMÁ. Já jsem nevážila nikterak moc, měla jsem 85kg a v životě by mě tam nikdo nedostal ani párem volů, až při sundání 20kil jsem se cítila na to, abych se promenádovala po fitku..

Kdo má vyšší nadváhu, nemůže ihned skotačit jak robot u videí, jež jsou založeny na HIIT. Při velké nadváze a obezitě není určitě v pořádku ani něco dalšího, jako třeba tlak atd. Nestydte se a zajděte si k lékaři, aby se podíval, jaká intenzita cvičení je pro vás vhodná.

Chce to malé, něžné krůčky. A především nahnat sebevědomí. Osobně bych byla klidně pro dojít si za odborníkem, který poradí ohledně psychické stránky. Z většiny je spousta lidí s kily navíc v nějakém životním maléru. Můžou to být finance, vztahy, děti a spoustu dalšího. A stres brzdí i ono hubnutí a tak pak přichází zklamání z nijakých výsledků.. A kdo je kuličkou od dětství, pro toho je to také obtížnější. Zlikvidovat desetileté návyky nejde ze dne na den.

Často čteme o tom, že je to v hlavě. Mě se dařilo, protože jsem překonala už v životě tolik překážek, že by mě snad nerozhodilo ani kdyby mi z ničeho nic upadla noha, mám zkrátka ještě jednu. (berte s nadsázkou) Ale tak byste se měli postavit k sobě, protože jakmile si řeknete, že do toho půjdete, tak to prostě zvládnete... Neexistují začátky s myšlenkou: JÁ TO NEDOKÁŽU -  NE NE NE NE NE NE ! Už jste někdy viděli podnikatele, který by začínal podnikat s hláškou, tohle nedopadne dobře? Už jste viděli prezidenta, co by šel kandidovat s tím, že neuspěje? Už jste někdy viděli, jít někoho za svým cílem s obavami, že se to nepodaří?

Nestydte se za své začátky, at jsou bez činek, s půlkilovkou, kilovkou, při pomalé chůzi 3km za hodinu nebo zvládnete jen 5 kliků i po 3 měsících.. Jste na cestě a ta je správná ! Kdysi jsem měla ohromnou radost, cvičila jsem půl roku a hodně intenzivně. Zvládla jsem poprvé 1 pánský klik, málem jsem zešílela radostí. Běžím se pochlubit do sportovní skupinky a.... hned první komentář byl: Proboha to jako fakt? Po takové době jeden? To já dala 10 pánských po měsíci. Chtělo se mi řvát jak na lesy, a mít menší sebevědomí, tak se jdu rovnou zakopat.

Já vím, že není vždy nálada jásat nad každým "prdem" ale pro ty lidi je to obrovské povzbuzení, potřebují Vás. Protože blízké okolí kolikrát háže jen klacky pod nohy a ruku na srdce, kdo by neznal kecy jako: Proč to děláš? Dej si klobásu. To chceš bejt jako ta kráva z časáku? Nemáš anorexii? Vypadáš jak smrt, jak tě to může bavit? Fuuuuuj ty máš na noze sval!!!

Ty vůbec nejíš !! (myšleno bůček s knedlem) Krásné také bylo, když mi kamarádka psala, že jí s obdobnými řečmi okolí rozčilovalo: "sekám si takhle na zahradě trávu a tu je v oběhu hláška: chystáš si večeři?"

JÍDELNÍČEK
Nemáte čas na zapisování do kalorických tabulek, nebo jste muž, co na takové kraviny prostě nevěří.. Ráda bych vám tedy představila manuál, co stvořila Mamina Zdenina. Jak si sestavit svůj jídelníček.

Ke stažení zde: http://doboje.blogspot.cz/2016/02/ebook-jak-si-sestavit-jidelnicek-na-miru.html?showComment=1456314449662#c5382583928472906630

Vždy myslete na to, že sestavený jídelníček, kde je podrobně vypsaná gramáž na vše, vás uvádí do zajetí, spousta z nás se pak nedokáže sama najíst a neumí si s jídlem poradit. Vždy by měl být jakýkoliv jídelníček (pokud si ho necháte sestavit) odrazovým můstkem a inspirací.

Samozřejmě jsou i ve stravování jisté překážky jako třeba směnný provoz, ale nikde není psáno, že nemůžete jíst jen 3x-4x denně. Také to vždy nezvládnu a dařilo se mi.

POHYB A SPORT
Já osobně skřípu zuby, když chce poradit slečna nad 100kg, co má cvičit a někdo jí tam nalupe div ne videa se Zuzkou Light. Slečna to otevře, spotí se jí i oči a vyděšeně si otevře další odkaz, co jí byl zaslán a tam Shaun T a slečna právě zhubla 2kilogramy jen sledováním prvních pár minut. Videa zavírá a jde sežrat čokoládu ze samého strachu, že tohle nikdy nedá.

Vážně si někdo může myslet, že holka nad 100kg může popadnout činky a jít hopsat jak šáhlá podle Jill?

Vím, že to na začátku bude bolet, ale nemusí se vám rozsypat klouby na první dobrou. Osobně jsem pro začátek s procházkami, svižně s hůlkami a klidně obden. Plavání kde nezatěžujete klouby, klidně si stoupněte k břehu ve vodě a kmitejte nohama, rukama, dřepujte (podřepy), zkrátka i odpor vody je dobrá věc :)

MYSLETE NA TO, ŽE POKUD ZEŠÍLÍTE A VPADNETE DO TOHO JAK KAČER SKRBLÍK DO DOLARŮ, MŮŽE TO MÍT SPÍŠE OPAČNÝ EFEKT, TĚLO DOSTANE ŠOK A ZAČNE SPÍŠE SPOŘIT. TAKÉ JE VELMI DŮLEŽITÝ ODPOČINEK.

VHODNÉ SPORTY
HEAT - velmi dobré cvičení pro "větší" lidi, a navíc při hudbě a ve skupině, která vám přinese podporu
TURISTIKA - zmíněno již jako chůze s hůlkami např. (nevhodné při potížích s nosnými klouby)
KALANETIKA - protahování
PILATES - protahování
JOGA, POWER JOGA - zaktivování i vnitřních orgánů (lépe s odborníkem)
JÍZDA NA KOLE - nezatěžuje klouby
ROTOPED - nezatěžuje klouby, nedoporučuji eliptical s problémy s klouby, celá váha těla tlačí na vaše kolena
PLAVÁNÍ, AQUAEROBIC - nezatěžuje klouby
dále například stepper (pokud vám nevadí zátěž na klouby)

CVIČENÍ DOMA S POMŮCKAMI
- lehké činky (případně pet lahve, pytlíky mouky)
- posilovací gumy
- rotana 
- gymnastický míč

Vždy - ale opravdu vždy - a po veškerém pohybu se protáhněte, vaše tělo potřebuje svaly zaktivovat a ne je nechat jen tak ladem.To samé platí před pohybem, také protáhněte končetiny (před tréninkem to je dynamický strečinky, tedy nezůstáváme v dané poloze dlouho, po tréninku to je statický strečink, kdy setrváváme v dané pozici po delší čas). Dávejte si malé cíle, které jste ale schopni splnit. Nemusíte brečet nad jídlem vařeným na vodě, kdy nesolíte, nesladíte, pijete vodu a je vám ze všeho úzko, protože vy se tak snažíte, ale okolí si z vás ještě dělá bžundu, že najednou máte v krabičce mrkev místo chleba se sádlem.

NAZDAR KRÁLÍKU!! POLIB MI PRDEL, VÍŘÍ VÁM HLAVOU. 

Také vyšší procento těch, co trpí nadváhou, zadržují vodu, je to nejen špatnými návyky v jídle: http://zdravakrasna.blogspot.cz/2016/02/zadrzuju-vodu-jak-s-ni-pryc.html

Po měsíci/dvou, můžete už cítit lepší fyzickou kondici a klidně si můžete pomaličku troufnout na nějaké to video.

Nikdy necvičte na břicho hned od začátku, což je častá chyba. To, že budete cvičit něco, kde není posílený ani základní systém (HSS - hluboký stabilizační systém), vede akorát k tomu, že se můžete zranit (krční páteř, bedra atd.). To jak vypadá vaše bříško, je vždy odraz vašeho jídelníčku, tedy opět jsme u toho, nemusíte se dřít z kůže, stačí postupně a polehounku upravit své stravování, přidat chůzi (postupně indiánský běh, tedy střídání běhu a chůze podle vašich možností).

Stáhněte si nějakou hezkou aplikaci a počítejte si kilometry, které nachodíte, stanovte si cíl, třeba 10km týdně a až to pro vás bude hračka, zvedněte to na 15. Já mám třeba neustále stanoveno minimálně 25km týdně, stále věřím v to, že přirozený pohyb je pro naší kondici a srdíčko to nejdůležitější. Také jste na vzduchu a posilujete svůj imunitní systém.

STRUČNÉ BODY
- pijte čistou vodu, neslazené čaje, případně si naředte 100% džus
- vyvarujte se příliš slaným potravinám, snažte se méně solit, vynechte uzeniny a pochutiny
- omezte cukr, pomalu a postupně se vzdejte sladkostí a laskominek - dejte si je v neděli a odměnte se, ona vás postupně přejde chut i na nedělní mlsání
- fotte se a měřte se, nebo sledujte alespon pásek na kalhotách a oslavte svou první dírku, kterou posunete
- věnujte se pohybu v takové míře, abyste nezatížili své tělo přespříliš, a měli pak tendenci vše vzdát
- myslete pozitivně
- milujte pohyb

MINIMÁLNĚ BY MĚL DOSPĚLÝ ČLOVĚK UDĚLAT PŘES DEN 10 000 KROKŮ - TOTO ČÍSLO ODPOVÍDÁ CCA 7KILOMETRŮM. (když jsem začínala kdysi dávno, také jsem si hlídala počet kroků s krokoměrem - když jsem dosáhla milionu kroků, překvapivě za docela krátkou dobu, sledování jsem zrušila) 

Většině lidí, co začínali s vyšší váhou, chyběla právě ona podpora, báli se ptát, báli se pochlubit se. Pro ně je uběhlý 1kilometr zázrak, ale někdo je schopnej pod to napsat: "co to sem cpeš, já uběhnu 15 a začínal jsem na 6".

Spoustu z vás psalo, že právě soukromé facebooky jsou tabu a tam byste nikdy nenapsali, že cvičíte (i mě to trvalo rok a půl), protože pak se ozývají znovu ty pohrdavý skřeti: A ty jako vážně hubneš? Není to vůbec vidět. Stejně pak nabereš zpátky. A další...  Spoustu lidí vám závidí, ale sebevědomí je něco, na čem je třeba opravdu dlouhodobě pracovat.

DĚLÁTE TO PRO SEBE, DĚLÁTE TO PRO TOHO, KOMU SE CHCETE LÍBIT, DĚLÁTE TO PRO DĚTI ABYSTE JIM ŠLI VZOREM. (a ano, nemám špatný pocit z toho, že první impuls pro mě byl, že manžel si mě vybral s 50kily a já jich mám 90 a kdysi jsem mu slíbila, že nebudu ta, co si po svatbě natáhne tepláky a bude si myslet, že má své jasné, chci se mu líbit, chci být v jeho očích žádoucí a statečná, silná, odolná žena, která ho dokáže reprezentovat a tím to dělám taky pro sebe, protože já mám dobrý pocit z toho, že se na mě divá tak jak to umí jen on)

DOKÁŽETE TO !!

Máme spoustu druhů sportů, co pomohlo jednomu, nepomůže druhému. Znám holku, co se mořila s HIITem a po dlouhé době, přišla na to, že nejlepší cesta pro ní, je stát se vegetariánem a věnovat se naplno józe.

SPORTY A PŘÍKLADY
- sporty s prvky tance - zumba
- sporty s prvky bojového umění - fitbox
- sporty skupinové - trampolínky
- sporty silové - fitness
- sporty míčové - volejbal
- sporty s životní filosofií - jóga
- sporty s kombinovanými prvky - HIIT
- sporty adrenalinové - horolezectví
- další jako turistika, běh...

STAGNACE
Další z problémů je stagnování, tělo se nám zasekne a změny nevidíme 3 dny. Ale no tak opravdu? Dobře, tak tedy panikaříme, když změna nepřichází měsíc. Nu ale kde že. Stagnovat nám tělo může i měsíce - MĚSÍCE. Sama jsem bojovala nějakou dobu s tím, že se neděje ani změna na kilech a ani na centimetrech a tak jsem hledala, kde může být chyba a co je třeba změnit. Přidat jídlo, změnit pohyb, změnit jídlo. Důležité ale je, nevzdat se..

Zkuste třeba InBody měření, kde můžete sledovat svůj úbytek tuku mnohem lépe než podle váhy.

Pokud už se cítíte na nějaké to video, tak zde ke konci článku je pro začátečníky, kde se cvičí 4x týdně (kde nebudete stačit, nahrazujte např. chůzí, nebo šlapejte zelí na místě, já sama to dělala nesčetněkrát na začátku): http://zdravakrasna.blogspot.cz/2015/08/zarijova-cvicebni-vyzva-stale-jsme-na.html (také je tam plánek na upravenou Jill BodyShred)

Když vám budou 4 cvičení týdně málo, tak tady druhý začátečnický plánek s cvičením 5x týdně: http://zdravakrasna.blogspot.cz/2014/12/lednova-cvicebni-vyzva-pro-zacatecniky.html

Pokud jste soutěživý a chcete sbírat kilometry a hubnout v maličkém kolektivu tak zkuste toto: http://zdravakrasna.blogspot.cz/2016/02/za-zdravejsim-telem-s-nami-planetka-b612.html

NIKDY SI NEPŘESTÁVEJTE VĚŘIT, POKUD TO TRVÁ DLOUHO, JSTE NA DOBRÉ CESTĚ, JE TO ZDRAVÉ HUBNUTÍ A NEHROZÍ VÁM NĚJAKÉ VÝKYVY. TY NEJLEPŠÍ VĚCI NA SVĚTĚ CHTĚJÍ TOTIŽ ČAS. ZRALÉ SÝRY, ARCHIVNÍ VÍNO, VYZRÁLÁ WHISKY, AUTA VETERÁNI A I TI MUŽI JSOU S PŘIBÝVAJÍCÍMI VRÁSKAMI SEXY, TŘEBA TAKOVÝ GEORGE CLOONY ČI BRAD PITT. 

Moc vám děkuji za přečtení a budu ráda, když podpoříte všechny, co se snaží ve svém okolí. Podporuj, budeš podporován.

Anet

Ráda bych moc poděkovala těm, jež se nebojí poradit po miliontépáté, a také těm, co je stále opakující se dotazy se**u a i tak dotaz s elegancí obejdou.  No a pokud jste došli až sem, věřte, že za pár měsíců v tom budu znovu zpátky a znovu budu tápat a bojovat, ale už ted VÍM, ŽE TO DOKÁŽU!!

1 komentář:

  1. Pro slečnu jež se zamilovala do mého blogu :) Bohužel nevím co to zase blbne ale komentář tu není vidět ale jen mi tu skočilo oznámení ale zároven zmizelo.. :( Nicméně mě moc to moc těší, ráda třeba nějak poradím (skrz mail) ale momentálně jsem ráda, že žiju :D

    OdpovědětVymazat