neděle 17. dubna 2016

Recenze - Bez šance - Neal Shusterman

Krásný den,

knížka, o kterou jsem "zakopla" tentokráte, je určena spíše pro mladší ročník, nicméně jsem se na ní opravdu velmi těšila a dokonce jsem nelenila si pro ní dojít i v dešti.

O co se nám to jedná?

Originální popisek knihy: "Fascinují a temná dystopie ze světa, kde společnost zavedla nový zákon: Každé dítě má právo na život od chvíle početí až do věku třinácti let. Mezi třinácti a osmnácti je ale na rodičích, jestli ho vychovají až do dospělosti, anebo ho pošlou… rozpojit.
Tohle nenápadné slovo znamená, že problémové děti, sirotci, anebo prostě ty, které v sobě mají příliš vzdoru, jsou odeslány do sběrných táborů, kde jsou jejich těla rozebrána a orgány předány těm, co je potřebují. Takže technicky žijí dál – alespoň to dětem říkají.
Tři z nich, Connor, Risa a Lev, se setkávají v táboře a ani na okamžik nemají chuť žít dál…rozpojení. Jedinou šancí je útěk."

Kdo je autor knihy Nela Shusterman?
Jakožto tatík 4 dětí (žijící v Kalifornii) má velice blízko k dětem a proto se asi také věnuje tolik psaní knih pro mládež. Například román Everlost a Downsiders za který byl nominován na 12 státních čtenářských cen a byl vyhlášen nejlepší knihou pro mládež. Za knihy pro mládež byl také oceněn titulem National Book Award. Píše scénáře k filmům a televizní tvorbě.

OBSAH KNIHY
Od knížky jsem čekala přesně to, co jsem dostala, možná i něco navíc. Výborně se čte a od první chvíle se cítíte tak trochu vcucnutí do děje. Knížka vás nutí přemýšlet o neuvěřitelných věcech, téma pro mne bylo opravdu perfektně vymyšlené. Celej ten systém "rozpojování" dětí.

Nevím proč, ale chvílema jsem si vzpomínala na čtení knížky od Orwela 1984. Nerada však něco k něčemu přirovnávám, v jistých pasážích jsou ale podobné známky. (nemohu porovnat jako jiní např. s HG, či dalšími podobnými kousky, protože jsem z tohoto žánru opravdu nikdy k ničemu nečuchla)

Nejdříve se setkáme s Connorem, který se dozvídá o tom, co se chystají jeho rodiče udělat naprostou náhodou. Rozhodne se vzít osud do svých rukou a vůbec nezahálí a rozjede kolotoč akronského zběha. Schodou okolností pak potká další děti s podobným osudem, ač chtěným, nebo nechtěným a vynuceným. Tady nabíráme na dynamičnosti a svižnosti a už se vám knihu nechce odkládat. Risa, Lev, Cy-Fy či Cy-Ty a spoustu dalších dětí. Společně už se potřebují jen dostat přes pár let svého života a to na útěku. Štěstí jim hraje do karet víc než by se zdálo normální a spíše je to souhra náhod ale i tak to nemají jednoduché.

Líbilo se mi prostředí, dává ohromný prostor představivosti a to si myslím, je především u mladšího ročníku potřeba. (určitě bych pohanila trailer, který je opravdu příšerný, děti nevypadají jako děti a už v bodu vytahování pasažéra z auta, my narušil celou představu, jsem ráda, že jsem ho shlédla až po dočtení)

Potěšila mě spousta zajímavých výrazů - čápnuté děti, tleskači, sklizňové tábory, Stá- Do a mnoho dalších termínů, jež si zaslouží určitě obdiv i ze strany překladatele. (jen u některých výrazů se dostaneme k jejich vysvětlení až později a občas to lehce vyruší)

Promyšlená jsou i útočiště a jediné, co bych vytkla je, že konec mohl být utnutý mnohem dříve a mohl nás nechat více tápat (když jsou i další části), případně by to takto stačilo klidně jako jedna jediná kniha s vlastním životem.

Nedočkavě budu vyhlížet pokračování. Jen občas lituju, že když jsem byla mládeží, nic takového se nepsalo a tak mě to musí potkávat až jako starší mamku, alespon ale mám co doporučovat svým synům, protože tohle je opravdu pecka.

A co si myslíte vy? Dali by vás rodiče v 13letech rozpojit, nebo by si vás ponechali? A umíte si představit jak takové "rozpojení" dětí probíhá a jaké následky má pro ostatní?
(záměrně jsem se snažila neprozrazovat nic víc, protože kniha si opravdu zaslouží přečtení) 

Hodnocení (dle databáze knih) 5hvězdiček z 5

Anet

Ukázka:

Zákona života
.........
Zákon o životě říká, že lidský život je nedotknutelný
od okamžiku početí do dovršení třináctého roku dítěte.

Ale mezi třináctým a osmnáctým rokem se rodič může 
rozhodnout, že dítě pošle zpětně na "potrat"...

... pod podmínkou, že život dítěte "fakticky"
nebude ukončen.

Proces, kterým je dítě usmrceno a zároven uchováno
při životě, se nazývá "rozpojení".

Rozpojování je nyní společností považováno za běžný postup.


Žádné komentáře:

Okomentovat