úterý 18. října 2016

Recenze - Život bez pšenice - William Davis

Krásný den,

tak konečně došlo i na tuhle krásku, pokud jste četli předešlý článek s receptem na chlebíček bez mouky a vajec, jistě víte, že procházím obdobím, kde se vyhýbám alergenům v potravě, kvůli alergiím svého kojeného syna. Bylo tomu tak snad náhodou, nebo tomu chtěl osud, že se mi do rukou dostala kniha, která byla jednou z nejtěžších, co jsem četla. Proč tomu tak bylo a jaká kniha to byla?

Originální popisek knihy: "Ve své knize Život bez pšenice autor odhaluje pravdu o moderní pšenici a rozebírá její historickou roli v lidském jídelníčku. Už to není ta vydatná základní potravina, kterou naši předci pěstovali pro svůj chléb vezdejší; dnešní pšenice byla geneticky změněna tak, aby výrobcům potravin přinesla největší výnosy za cenu nejnižších nákladů. Dosud neškodná obilnina se tak proměnila v nutričně ochuzenou, ale jinak všudypřítomnou ingredienci, která zvedá krevní cukr ještě drastičtěji než běžný stolní cukr a vyvolává závislost, kdy se jako na tobogánu střídají cykly hladu, přejídání a únavy. Doktor Davis si posvítil na tloustnutí a hromadění tuku ve všech tělesných partiích a také na celou řadu nepříznivých zdravotních účinků: od cukrovky přes srdeční choroby až po imunologické a neurologické poruchy, jako je celiakie, revmatická artritida a demence. A konečně předkládá přesvědčivé argumenty pro úplné odstranění pšeničných výrobků z našeho jídelníčku, spolu s doporučeními, jak si tento přechod usnadnit a nesklouznout zase zpátky k dřívějším návykům."

Kdo je autor knihy William Davis?
Preventivní kardiolog, který sám u své rodiny podporuje pravidla života bez pšenice. Propagací tohoto životního stylu nejen, že pomáhá svým pacientům k prevenci, ale také k odstranění srdečních a jiných chorob. Je medicínským ředitelem Track your Plaque. Často přispívá do různých publikací a na web o zdravém životním stylu.

OBSAH KNIHY
Chcete zhubnout a jednou provždy vyřešit společně se zhubnutím i široké spektrum zdravotních problémů? I tak by mohla tato kniha začínat.

Od knihy jsem měla velká očekávání, sice nemusím brožované knihy, ale jak jsem uvedla již jindy, tak u knih v tomto odvětví, se to dá odpustit.

Autor si nebere servítky a s plnou polní do vás vpustí dávku šokujících informací. Pšeničné břicho na vás zaútočí a to takovým způsobem, že se vám váš donut kolem pasu sám od sebe rozklepe.

Kniha je rozdělena do několika kapitol a postupně vás provede vším, za co pšenice zodpovídá a proč tomu tak je. Krevní tlak, diabetes, celiakie, psychické poruchy a duševní problémy, obezita, plicní nemoci, nemoci srdce, akné, bolesti kloubů, autoimunní choroby, revmatitida, kyselý reflux, syndrom dráždivého tračníku a mnoho, mnoho dalšího včetně zatím nepotvrzeného vlivu na autismus a ADHD. (nejde o vznik těchto dvou posledně zmíněných nemocí, ale o vliv na jejich průběh)

První polovina knihy se čte dobře, později přibývá odbornosti, názvů, které v běžném životě často neslýcháte a začnete se ztrácet - stávalo se mi, že jsem se nemohla soustředit a četla jsem stránky i víckrát (ale možná to bylo i únavou). Také se začne příliš tlačit na pilu a ve druhé polovině už je vám to neustálé omílání čirého pšeničného zla, proti srsti a tak tak, že kniha končí akorát včas, abyste se nenaštvali, že to je na vás moc.

Kniha obsahuje spoustu argumentů, proč je tomu tak jak je a také vlastní zkušenosti a zkušenosti pacientů autora knihy, na kterých je bezpšeničná "dieta" zkoušena.

"Pšenice je největší "úlet" mezi potravinami, její jedinečné účinky na mozek a nervovou soustavu jsou naprosto bezkonkurenční." (citace z knihy)


V knize je také ukázáno, jak nám pšenice ovlivnuje myšlení, jak nás nutí jíst víc a víc  pšeničných produktů a co víc, nejen to, ale celkově nám ovlivnuje a zvyšuje apetýt - znáte ten pocit, že sníte těstoviny a za 15minut, někdy ani to, už byste si něco dali? "Chleba je náš crack!" (útržek z knihy)

Vyřazení pšenice podle zkušeností mnoha Williamových pacientů, vykazuje vliv na noční hlad, večerní chutě a celkové snížení kalorického příjmu. V knize je také zmínka o Jillian Michaels a soutěži Biggest Loser - proč jen musí tolik lidí trápit v této show.

"Pšeničný "absťák" mívá ještě jeden kuriózní projev: člověk není schopen cvičit, což obvykle trvá dva až pět dní." (citace z knihy)


Když se prokoušete knihou až k jejímu závěru, naleznete seznam toho, co byste si měli odpustit a také to, čeho by měla být v jídelníčku hojnost - pro mne například naprosto šokující informace, že Američané z většiny ani netuší, že se dají koupit syrové ořechy, znají jen ty v cukru, nebo pražené a solené.

Naprostý závěr pak přinese ukázkový jídelníček na 7dní, výčet potravin, kterým je dobré se úplně vyhnout, co si občas dopřát a kde byste nikdy pšenici nečekali ale je tam: například některé druhy žvýkaček, mají jistou formou pšenice popráškovaný povrch.

Najdete zde také cca 30 receptů na jídla bez pšenice a nechybí ani obrovský výčet odkazů odkud autor citoval, nebo jaké studie si můžete dále vyhledat, pro nastudování dalších informací.

Proč tomu tak je? Proč je pšenice tak záludná a proč se za posledních 50let tak změnila svým složením, že nás "zabíjí" a dělá nám koblihu kolem bříšek?

Jistě oceníte spoustu informací v této knize a třeba vám přinesou i odpovědi na vaše otázky, proč vám to hubnutí nejde, i když tolik cvičíte a vše dodržujete, dá se říci správně - autor o tom má jasno.

Knihu můžete zakoupit např. zde: https://www.jota.cz/zivot-bez-psenice
(tato kniha vás provede informacemi, proč?)

Ke knize patří také 30minutová kuchařka, s kterou už nešlápnete vedle: https://www.jota.cz/zivot-bez-psenice-30minutova-kucharka
(jak napovídá název, kuchařka s cca 200 recepty)

Do série také patří 10denní detox: https://www.jota.cz/zivot-bez-psenice-10denni-detox
(cenné odpovědi na otázky jak se máte pšenice vlastně zbavit a jak překonat abstinenční příznaky)

Těšit se také můžete na mé zkušenosti, protože toto beru jako výzvu a jistě vyzkouším minimálně 2týdny a nápomocná mi bude novinka: "ŽIVOT BEZ PŠENICE: DENÍK PRO KAŽDODENNÍ PRAXI" (těšit se můžete na zážitky a recenzi)

Anet


Ukázka: