neděle 1. dubna 2018

Recenze - Zero waste kuchyně - Kate Turnerová

dlouho jsem se nevytasila s nějakou tou knížkou, která více sedne k zaměření blogu (tedy fitness a životní styl). Mám ale spoustu novinek na stolku a jsem nadšená. Nedávno jsem se připojila k #ekovyzva, kde bylo na výběr ze spousty možností jak "zlepšit" svět. Například nepoužívat tolik výrobků s palmovým olejem, šetřit vodou, recyklovat odpad, třídit obaly, omezit živočišné produkty anebo právě OMEZIT PLÝTVÁNÍ JÍDLEM dle zero-waste stylu.

Jakpak to dílko vypadá?
Originální popisek knihy: "Trend zero-waste, čili nulového odpadu a maximální využitelnosti, obletěl celý svět a není snad nikdo, kdo by o něm v poslední době neslyšel. Kniha Moje zero-waste kuchyně vás naučí, jak neplýtvat potravinami, a jak i ze zdánlivě nezpracovatelných zbytků vytvořit chutné jídlo. Dozvíte se vše o správném skladování potravin a jak nakupovat tak, abyste už nemuseli vyhazovat prošlé nebo plesnivé potraviny."

Kdo je autor knihy?
Kate Turnerová se o zdravou stravu zajímá již dlouhá léta, vaří pro rodinu chutná a zdravá jídla v čemž jí pomohlo i studium zdravého životního stylu. Píše do časopisů, věnuje se psaní receptů. Kate se o svůj stůl a své rodinné zážitky dělí na blogu: www.homegrownkate.com

Nejdříve něco k samotné knize jako takové. Je v úžasném formátu, ani ne malá a ani ne velká, vejde se krásně do větší kabelky, když jí ponesete na ukázku kámošce, a věřte, že kvůli jejímu dokonalému grafickému zpracování, to určitě uděláte. Graficky je to jedna z nejpovedenějších knih v daném odvětví, která se ke mně dostala. Její vzhled je opravdu svěží, uvolněný, nepůsobí přeplácaně, ačkoliv je v ní spoustu informací i na poměrně málo stranách. Obrázky jsou doplněny texty, různými grafickými prvky jako jsou šipky, obláčky, rámečky a tak dál. Celkově působí dojmem, že si s ní někdo dal opravdu práci a vyhnul se zbytečnostem a nechal knihu dozrát.

Co se týče pak obsahu, zero-waste se opírá o tři "R" - REDUKOVAT - RECYKLOVAT - RENOVOVAT. Následuje podrobnější vysvětlení, o čem to celé je a jak se do životního stylu s nulovým odpadem zapojit.

Celé to stojí na omezení odpadu, to je základ, Češi patří mezi špičku v třídění odpadu, tady si myslím má většina z nás navrch a bude pro nás možné i kapitolu přeskočit, hned následuje kompostování v domácím prostředí, pokud máte kompost kam odnést. Celkem mě překvapilo, jaké věci se dají také kompostovat, u některých bych si to opravdu ani netipla.

Následně už shrnu některé nápady, co zde najdete, at jste také trošku napnutí, než si knihu pořídíte:

- tipy, jak který typ potravin uskladnit
- recepty na jídla v základním provedení a v provedení beze zbytků a bez plýtvání, s využitím naprosto všeho z vaší lednice
- jak naložit se "staršími" kousky zeleniny
- co vše lze udělat s vajíčky, pokud vám zbývají žloutky nebo bílky a dokonce jak využít i samotné skořápky
- jak se vypořádat se stonky zeleniny, co udělat s natí od ředkviček a mrkve (což já třeba využívám už dlouho, perfektní pesta se dají udělat)
- jak ze zbytku různých salátů můžete začít pěstovat svůj vlastní na okně
- jak využít banány a brambory včetně jejich ne zrovna oblíbených slupek
- kam co dávat v lednici, v mrazáku a ve špajzu
- jak si chytře nakoupit
- jak a co mrazit včetně trvanlivosti

Obrázek nepatří ke knize!
A to není zdaleka všechno, pokud si chcete ušetřit nějakou tu kačku do rodinného rozpočtu, pokud vám přijde, že byste mohli plýtvat jídlem ještě o trochu méně, tak hurá do knihkupectví, anebo si jí nechte zaslat například odsud: http://www.esence-knihy.cz/#nase-knihy Jestli jste už ten typ, co všechno tohle zná, doporučte knížku známým, nebo spolu hoďte řeč. :)

Věděli jste že (mé doplnění, není z knihy):
- až třetina jídla které se vyprodukuje se znehodnotí či vyhodí
- že existují obchody "bez obalu" např. http://bezobalu.org/ nebo http://nebaleno.eu/ a mnohé další