čtvrtek 31. května 2018

Recenze - Replika - Lauren Oliverová

zase jednou knížka, která není ani zdravá a ani plná jídla. Okouzlila mě už námětem a stylem zpracování, a tak jsem ani moc neřešila pro koho je vlastně napsána a že nejsem tak úplně cílová skupina.

Jak se mi ale líbila?
Originální popisek knihy:"Lyra: Z dálky vypadá institut na soukromém ostrově poblíž Floridy poklidně a skoro krásně. Při bližším pohledu byste však narazili na zavřené dveře a značky upozorňující na biologické nebezpečí. Ve skutečnosti se tam nachází utajované vědecké středisko, v němž žijí tisíce replik, které zde tráví pod vědeckým dohledem celý život. Institut je však nečekaně napaden a dvěma zkoumaným objektům, dívce Lyře - neboli číslu 24 - a chlapci číslo 72, se podaří uniknout. Společně se vydávají do neznámého prostředí venku, kde potkají Gemmu, jež se sama vydala na nebezpečnou cestu. Když se Lyra snaží pochopit, k čemu vlastně Institut sloužil, odkrývá tajemství, která změní život oběma dívkám. Gemma: Gemma doposud strávila velkou část svého života po nemocnicích. Dřív bývala malou, věčně nemocnou holčičkou. Teď je z ní osamělá dívka, jejíž život ohraničuje domov, škola a její nejlepší kamarádka April. Poté, co ji téměř unese cizí člověk, začne Gemma zkoumat minulost své rodiny. Zjistí, že její otec byl zapojen do výzkumu v záhadném institutu. Aby nalezla odpovědi na své otázky, vydá se na Floridu, kde narazí na dvě repliky, čísla 24 a 72. Když se snaží pochopit, co se dělo v institutu, dozví se o sobě i o své rodině děsivé tajemství, které může zničit vše, co je jí drahé."
Kdo je autorka knihy?
Lauren pochází z rodiny spisovatelů, tedy od dětství velmi ráda četla a záhy začala sama psát. Vystudovala anglickou literaturu a filosofii. Pracovala jako asistentka redaktora a od roku 2009 se věnuje psaní na plný úvazek. Trilogie Delirium, z které je i kniha Replika, jí proslavila nejvíce. Kniha Chvíle před koncem se dočkala i filmového zpracování.

Když jsem knihu konečně držela v rukou, vyplašila jsem se, že se zase pustím do čtení v žánru Young Adult, asi jsem se minula věkovou kategorií, případně ve věku, kdy to pro mě bylo, se to všude hemžilo tak možná Standou Rudolfem a jeho dívčími romány.

Dneska mají "děti" nebo mladí tak nepřeberné množství zajímavé literatury, že je až k nevíře, že stále někdo nečte (třeba můj nejstarší syn nejdál dohlédne do komiksových knih). Tedy ani neplatí, že když čtou rodiče, čtou nutně děti, my neděláme nic jiného a naše děti na nás koukají leda jak z jara a neponoukne je ani to, že bychom jim knihy kupovali i mimo události jako jsou narozeniny.

Knížka je zajímavá především tím, že je oboustranná a můžete si vybrat hned několik možností, jak jí číst. Jestli si přečtete nejdřív příběh Gemmy, nebo příběh Lyry, případně jestli zvolíte čtení po kapitolách a budete oba příběhy číst najednou. Já nad tím zase až tak nepřemýšlela a jak jsem knihu vzala do ruky, tak jsem začala číst, tedy pro mne byl první pohled ze strany Lyry a jsem za to i ráda.

Nerada bych předbíhala, nebo prozrazovala děj, ale za mne je škoda, že téma není víc rozvinuté, je opravdu zajímavé a kdyby se toho ujal ještě o trochu víc vypsaný autor, nebo by se trochu přiostřil styl psaní, byla by z toho naprostá pecka. Obě děvčata mají své dobrodružství a ani jedno nenudí, dokonce i v místech, kde se společně potkávají to neskřípe a neopakují se dialogy, jestli za celou knihu se trochu vrátíte v čase, tak je to vzácně. Ale asi také záleží jak se na knihu díváte.

Repliky - tedy takové malé klony lidí, umírají na osamoceném ostrově, vše je zahaleno tajemstvím, která narůstají dle toho jak se knihu rozhodnete číst, nechybí i lehce překvapivý závěr (ovšem míra překvapení je zase dle toho jak jste pozorný čtenář a z které strany to vezmete).

Za mne to je rozhodně příjemná jednohubka, která teenagery nadchne, hlavně holky. Jen je škoda, že se tématu neujal někdo jiný (sama vím, jak nesmyslně to zní ale od Kinga, bych si téma přečetla fakt ráda). Pokud máte tipy na podobnou knihu pro nás velké, kde se to hemží tajemnem, testováním léků a tak podobně na klonech/lidech, kde je až příliš moc úmrtí, aby to byla náhoda, tak sem s nimi.

Knihu zakoupíte např. zde: http://www.albatrosmedia.cz/tituly/35079949/replika/