čtvrtek 11. února 2016

Nejvhodnější čas cvičení

Článek také na webu: http://www.30tidennivyzva.cz/
Krásný den,

jedna z velice častých otázek je ta, kdy máme cvičit. Je nejvhodnějším časem ráno ve 4 nebo přesně v poledne? Co teprve večer? A opravdu spalujeme pokaždé?

Jedním z pravidel cvičení je, aby bylo hlavně pravidelně. Z praktického hlediska je pak nejlepší, aby to bylo v dobu, kdy se do cvičení můžeme pustit. Tedy nejspíše po pracovní době, nebo v den volna, či v době, kdy chodí děti po obědě spát. Kdybychom dělali nějaký průzkum, kdy lidi nejvíce cvičí podle fitness center, bude to jednoznačně večer, padla v práci a huráá do gymu. Ovšem k ránu tam máme zase výhody volného prostoru, kdy se žádný Franta neohlíží, zda se nám opotí paže.

Lidé se dělí většinou do dvou skupin, co se týče času, kdy by pro ně bylo vhodné cvičit a to prostince podle toho, zda se jim ráno vstává dobře a z postele vyskočí jako laňky, k večeru už je trápí únava a vyčerpání, nebo jsou to noční ptáci a z postele se dostávají hůře. Názorným příkladem jsem já - cvičím nejčastěji večer, protože za
a) ráno je čas kdy se setkávám vždy se svým největším nepřítelem - tedy vstáváním
b) večer jsem už tak nějak rozhýbaná z celého dne a jde mi to mnohem lépe
c) v podstatě nakonec ani dřív nemám čas

Vědci, jež se tímto jevem zabývali, zjistili nemálo věcí ohledně času a vhodnosti cvičení, tak například mezi 22 - 6 hodinou ranní, tělo nejlépe ve spánku regeneruje.  Dalším zjištěním například bylo, že při ranním cvičení je tělo náchylnější k infekcím, zároven může hrozit častější zranění z důvodu nedostatečně zahřátého těla (přes den přeci jen fungujeme, a tak naše tělo je v jiné provozní teplotě, než brzy ráno po probuzení). I přes to, je ale ranní trénink vhodnější k budování svalů z důvodu vyšší hladiny testosteronu a nižší hladiny kortizolu.

Také se údajně zjistilo, že k odbourávání tuků je lepší provádět cardio k večeru.

Důležité je stejně se držet především podle sebe a našich časů, kdy můžeme aktivitu vykonávat. Ranní trénink přináší větší potíže ohledně stravování, musíme mít více času, abychom se stihli dostatečně najíst, aby tato strava neovlivnovala naše výkony, je třeba dát si něco rychle stravitelného, například syrovátkový protein a komplexní sacharidy (aby se nám nezvedla hladina inzulínu). Pokud cvičíte na lačno, může to mít vliv nejen na váš výkon při tréninku, ale také může vést k odbourávání svalových bílkovin. (tedy svalů)

To také platí při večerním tréninku, kdy je třeba dbát na správné jídlo před tréninkem, a také nejpozději do hodiny po tréninku, abychom zamezili ukládání podkožního tuku.

V tomto je na tom nejhůře asi směnující člověk, který díky únavě a rozhození musí více přemýšlet kdy aktivity volit.

V každém případě platí, že cvičit bychom měli v době, kdy nás to baví, kdy máme čas a nedávat zase tolik na lidi okolo. Pokud Pepina chodí běhat ráno v 6, neznamená to, že se kvůli tomu budeme lámat z postele také, ona by zrovinka nemohla podávat výkony po 20 hodině večer jako vy.

Cvičte, hýbejte se, milujte se ať je to v jakoukoliv hodinu :)

Anet