čtvrtek 18. února 2016

Recenze - Erebos - U. Poznanski

být nemocná matka má hned několik výhod. Sice jen v případě, že opravdu padáte na držku a umíráte, ale jsou tam někde skryté :) U mě se vyvalila chřipka jako hrom, a protože ve svém pupku skrývám již 6 měsíců dítko, rozhodl se mě můj drahý choť ušetřit zbytku dětí v bytě, a vzal si dovolenou.. Pro mne to znamenalo jediné, konečně VOLNO. Dny trávené v posteli, ke které se vztahoval i veškerý servis jako čaje, sušenky a fůra ovoce..

Jako bonus to taky obnáší knihy a pokud dokážete otevřít oči alespon na škvírku čínana, máte vyhráno..

Sice nejsem vášnivý čtenář brožovaných knih, neodolala jsem však tomuto kousku. A to hlavně z důvodu předešlého nadšení z jiné knihy od autorky.

Originální popisek knihy: "Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Pokud neposlouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?"

Kdo je autorka knihy Ursula Poznanski?
Autorka původem z Rakouska, narozena v roce 1968. U nás pravděpodobně nejvíce známa od titulu s tématem geocachingu, knihou Pět. Po střední škole vystudovala japanistiku, žurnalistiku, právo a divadelní vědu. Poté, co byla v roce 2000 vyhlášena soutěž pro scénáristy, se její kariéra rozjela. Sice soutěž nevyhrála, ale se svým rukopisem se rozhodla obrazit pár nakladatelství. O dva roky později jí již vyšla první kniha. Jak sama říká, "Píšu celý život, sice to není docela pravda, ale je to tak správně."

OBSAH KNIHY:
Nebývá zase až tak zvykem, že knížka fičí od prvního slova. Byla jsem hned tak nějak vtažena do děje. Pár chlapců a děvčat v jedné Londýnské škole. Kamarádi Nick a Collin a jednou jeden nepřijde na basket. Pak nepřijdou další ani na vyučování a Nick se rozhodne zapátrat, proč tomu tak je. Nikdo ale o ničem nemluví. Nic se neděje až do chvíle, než si všimne, že se po škole potulují tajemné krabičky. Později zjistí, že jsou to cédéčka, a ještě o kousek později mu dojde, co ony krabičky obsahují na vlastní oko. Na první pohled to není nic extra neobyčejného, ze začátku to vypadá jako ne moc dokonalá hra. Hra, která ale dokáže vcucnout a už nepustit. Hra, jež děsí svou propracovaností a která velmi osobitě zasahuje i do reálného světa. Dívá se. Ale jako u všeho, co má šmrnc a jiskru, i tady jsou pravidla, která se nesmí za žádnou cenu porušit. Stačí pár týdnů a po chodbách školy se pohybuje méně a méně žáků a ti, co jsou přítomni, nevypadají nikterak vyspale. Hra si vybírá svou daň.. Hra chce smrt - ale čí?

Pamatuji si celkem živě, když jsem četla jeden z dílů Temné věže od S. Kinga, měla jsem horečky, ale nemohla jsem se odtrhnout od Baina Mono, od té doby má pro mě díl obrovskou sílu. Ve stávající nemoci jsem horečky neměla. Čtení mne vtáhlo velmi rychle a připomnělo mi doby, kdy jsem byla přikovaná k židli u starého PC a Warcraftu, kde jsem se zuřivě tloukla za nárok orků. Chápu tedy nadšení hráčů pro hru, i zklamání po vypadnutí. Knížka šlape, nejsou v ní nijak hluchá místa, dokonce potkáte i vztahovou zápletku, která ale není do očí bijící. Bála jsem se závěru ale i ten mě nezklamal, krásně si sedl na své místo i bez zbytečného protahování. Znovu velmi překvapená, že i ženy autorky nedělají zdlouhavé popisy a nenudí. Kniha mi velmi připomínala některými místy knihu Game. (Anders de la Motte - Game)

I přes nadšení bych knihu ale řadila pro mladší ročníky a zapálenější hráče, proto hodnotím na databázi knih 4 hvězdičkami z 5.

Rozhodně podle mého jeden z kousků, který dokáže nadchnout i ne moc čtivé kluky.

Tradičně krátká ukázka:

"Neprozraď nic o Erebosu. Ani v nejmenším. Vysvětli novici, že mu tím prokazuješ obrovskou laskavost. Protože tu mu prokazuješ, věnuješ mu celý jeden svět. Ujisti se o jeho mlčenlivosti. Vysvětli mu, že tento dar nesmí nikomu ukázat. Vysvětli mu to tak, aby tomu uvěřil. Také mu vysvětli, že do světa Erebosu může vstoupit jen sám, beze svědků. Tak jako ty. A dohlédni na to, aby do něj vstoupil brzy. Nebo vstoupila." Posel s nápojem jemně zamává. "Dokud se zde neobjeví nový bojovník, nebudeš mít přístup ani ty. A ty přece nechceš propást začátek bojů v aréně."