úterý 2. února 2016

Zadržuju vodu - jak s ní pryč?

Krásný den,

známe to všechny, která z nás by alespon jednou v životě nezadržela nějaký ten litřík vody, a to nemluvím o tom, když potřebujete akutně čůrat třeba ve vlaku. A ta temná místnost se zápachem, co rozhodně nejsou konvalinky, vás neláká..

Kdo byl v hubnoucím domě, jakéhokoliv druhu, se jistě dozvěděl, že vodu zadržuje, dostal odvodňovací čaj. Pravděpodobně i první věc po které saháme, když nás zavodnění trápí. Ona už i náše bábi věděla, že bylinky jsou všemocné. Ovšem i u takto kupovaných čajíků je stále lepší zajít do specializovaného čajového krámku, kde kolikrát míchají směs přímo z bylinek a čerstvost čajíku je zaručena.

Proč ale ono zavodnění organismu vzniká?
Voda je v našem životě stále s námi, je důležitá pro správné fungování organismu ale zároveň i mnoho vody škodí (a to nejen při povodních). Otoky, nafouknuté bříško. Příčin může být hned několik:

- příliš mnoho cukru nebo soli ve stravě (doporučené množství soli je 5g/den - někdo, kdo má rád slané, přijímá až 3x více), případně i přílišné přejídání těstovinami. (s tím se můžeme setkat velmi často, značná část lidí, kteří začnou hubnout a vyřadí sladké a velmi slané potraviny jdou ze začátku dolů s váhou velmi rychle - ano stáhne se jim přebytečná voda) 

- premenstruační syndrom (klasické ženské potíže a zadržování téměř až 3l tekutin v těle)

- překyselení organismu (vzniká vyšší konzumací kyselinotvorných potravin, např. tučné, smažené, sladké ale třeba i bílá mouka, uzeniny atd., také může vznikat špatným stravováním, nekousáním potravy a tedy nízkou produkcí slin, případně málo pohybu)

- špatná funkce lymfatického systému

- nedostatečný pitný režim (tělo reaguje na nedostatek vody jejím zadržováním pro horší časy, jak prosté, že?)

- nevhodná hormonální antikoncepce (hormonální procesy způsobují zadržování vody i v období ovulace či menstruace)

- ale také závažnější obtíže jako jsou nemoci ledvin, cirhóza jater, srdeční choroby a vysoký krevní tlak (vždy návštěva lékaře a na jeho doporučení podávání příslušných léků, diuretik)

CO JE TŘEBA ŘÍCI, NEŽ SE VRHNETE NA ODVODŇOVÁNÍ ORGANISMU. NIKDY TO NEBERTE JAKO BERLIČKU K RYCHLÉMU HUBNUTÍ, VŽDY PAK VÁHU NABERETE ZPĚT.

POTRAVINY PODPORUJÍCÍ ODVODNĚNÍ

Nejdříve je vhodné omezit sůl ve stravě, jak bylo řečeno výše, tedy vynecháváme uzeniny, instatní pokrmy, pochutiny, také snížíme cukr.

Skvělé přírodní diuretikum je pak například meloun, či salátová okurka, celer, petržel a pastinák. Dobře můžou posloužit i jablka, která upravují i průchod střev.

Dalším přírodním diuretikem jsou například bylinky, kopřiva dvoudomá, bříza bradavičnatá, pampeliška lékařská, přeslička ale také černý rybíz, či brusinka, která je mimo jiné i úžasný ochranář ledvin. (samozřejmě nám nejde o brusinky dolslazované ale přirozeně sušené, či čerstvé)

Dalším pomocníkem je pravidelný a dostatečný pitný režim, to ale neznamená, že celý den nepijete, a pak se večer snažíte zoufale vše dohnat.

Také může pomoci dostatek draslíku, který najdete například v banánech či meruňkách.

Užitečným pomocníkem může být také oves, tedy klasické ovesné vločky.

Draslík a tentokráte v chřestu, chřest obsahuje saponiny a fruktan, jež pomáhají odvodnit bez ztráty důležitých solí v těle.

Vhodný může být i ananas společně s mořskými řasami kombu, to jsou vhodní pomocníci pro detox a pročištění organismu.

POMOCI MŮŽE TAKÉ LYMFODRENÁŽ

Pokud je náš lymfatický systém přetížen, přispívá tím k zadržování vody. Pomůže tedy přístrojová lymfodrenáž, která připománá masáž nohou. U maséra můžete vyzkoušet ruční lymfodrenáž, která je účinnější. Nezapomínejte však, že bez změny životního stylu, Vám toto pomůže opět jen krátkodobě. Tento druh masáže má i jiné výhody, jako je zmírnění celulitidy, či prevence křečových žil.

JAK NA PŘEKYSELENÍ A JAK SE PROJEVUJE?

Únava, nedostatek energie, bolesti hlavy a migrény, průjmy, zácpy, plynatost, pálení žáhy a mnohá další. Jak jsme si "řekli" výše, podstatné je omezit pojídání kyselinotvorných potravin. Zvyšte příjem potravin jež kyselost zmírnují, což je např. hodně pít (bylinné čaje, voda), čerstvá zelenina (nejlépe sezonní), libové potraviny a celozrnné pečivo, některé oříšky a semínka, také rýže natural. Nejíme před spaním (tedy dodržujeme odstupy, ne, že se naposled najíte v 17hodin a chodíte spát v 23hodin), omezte pití alkoholu a kávy.

Pokud vaše potíže přetrvávají, vyhledejte lékaře, a poraďte se o dalším postupu. Krém na obličej si matláme, zoubky si čistíme, tak proč o sebe nepečovat řádně i zevnitř :)

Anet