středa 14. února 2018

Recenze - Zdravé svačiny - Jana Keithová

Krásný den,

poté, co jsem si přečetla knihu Tuk není nepřítel, je trochu pasé, že jsem si zároveň s ní pořídila i "knihu" Zdravé svačiny. V jedné knize jsou vlastně svačiny zapovězeny a v té druhé jsou vychvalovány.

Pojďme se tedy podívat, co to na tom stolku mám.

Originální popisek knihy: "Přiznejme si, že dnešní uspěchaná doba přeje potravinám, které slibují dlouhou trvanlivost, jsou levné a mají výraznou chuť. Toho všeho lze ale dosáhnout jen s pomocí chemických přísad, které však našemu zdraví neprospívají. Pokud chcete jít jinou cestou a dát sobě a svým dětem skvělé a přitom zdravé pokrmy, vyzkoušejte tuto kuchařku. Uvidíte, že rychlé jídlo z automatu nebo balíček sušenek snadno zvládnete nahradit domácí zdravou svačinkou, o které budete s jistotou vědět, že obsahuje jen ty ingredience, které chcete."

Kdo je autorka knihy?
Jana Keithová se narodila v Praze roku 1969. Nyní žije v malém domečku na předměstí Prahy. Má čtyři děti, dvě malé a dvě již dospělé. O zdravé stravování se zajímá již dlouhé roky. Miluje zvířata, které jsou jejím koníčkem, především jejich záchrana. Od roku 2016 má facebookový blog - Recepty Jájiny pokusy

OBSAH KNIHY
Kuchařek a knížek o vaření mám doma poměrně dost, některé jsou slabší a některé jsou naopak i přes své roky stále pro mne na výsluní, protože v nich najdu vždy vše, co potřebuji (jsou to většinou základní kuchařské knihy s recepty, které najdeme dnes hojně na internetu, jedné z těch bichlí, co jsem dostala od rodičů asi ve 14 letech, říkám kuchařka pro blbce).

Nestane se mi často, že bych navštívila knihkupectví, a tak mi většina knih dorazí poštovním holubem. Proto bylo mé překvapení hned z kraje poměrně dost velké.

Obálka vypadá krásně, fotografie je čistá a potěší vaše oči, nicméně to je asi také první a poslední fotka, její tvůrce je také někdo jiný než samotných doplnujících fotografií v knize, které si dělala autorka receptů sama. Obrovské zklamání tedy z fotografií, které působí leckdy až moc nastrčeně aby vypadali líbivě, nicméně se to zabije hned v počátku a pokud jste jako dítě (nebo i jako žena) držely v ruce někdy kuchařku tak z 80 let, tak takový styl fotografií zde najdete. Nezachrání to ani občasné použití filtru, kde i můj muž prohlásil, proč si někdo nevšiml, že je to rozmazané.

Kniha není klasickou knihou ale sešitkem na kroužkové vazbě, vazba z vrchu je ale pevná ale tak nějak klouže a ujíždí do stran. (možná můj špatný výtisk, schválně jsem šla omrknout další do knihy a ty to už nedělají v takové míře, možná mám tu svou ale už také dost osahanou)

Papír je pak fajn, typicky využitý u kuchařek, kde jen setřete případné kydance :D Což je u mne taková tradice.

Na začátku je úvod, omezení chemie je jasné, ale osobitěji to nepůsobí.

Kniha je rozdělena do pěti částí a v závěru nalezneme její obsah.

Nejdříve kapitola "Pečivo" a tam má autorka opravdu co říci, najdete zde návod na žitný kvásek, který je dneska opravdu hodně v módě, kdo alespoň jednou nezkusil péci domácí chleba z kvásku, jakoby ani nežil, i já mám tuhle sranda akci za sebou.

Můj první pokus naleznete zde: https://www.instagram.com/p/BIURP94ASjO/?taken-by=anetka_zdrava_krasna

Naleznete zde recepty na chlebík, bagetky, housky a vždy nějaké doplnující informace o koření, nebo o semínkách, či o tom, proč zrovna špaldová mouka je ta pravá.

Dále je to "Sladké pečení", krom pár věcí si neumím většinou představit, že by děti dostaly zrovna toto do školy sebou, např. sušenky, nebo lívance se mi nezdají vhodné. Ale to už je věc názoru. Trochu jsem od tipů na svačiny do škol čekala více.

Nejzajímavější kapitolou jsou "Sladké nepečené skleničky". Tady se konečně objeví něco, co není tak známé a může vám přinést inspiraci. Borůvkový krém s kešu ořechy, nebo pohankovou drobenku určitě velice ráda vyzkouším.

Kapitola "Pomazánky a čerstvý jogurtový sýr" vám představí základ na sýr a spoustu pomazánek, pokud jste jejich fanda, bude se vám kapitola líbit.

Samotná poslední kapitola "Domácí šunka", které se kapitola ani říci nedá, protože má jednu stránku, by se dala zařadit do kategorie udělej si sám. Určitě by kniha šla přeorganizovat. Tady taky najdete asi tu nejšílenější fotografii, kde jsem si říkala, že tohle asi nikdo nemohl myslet vážně. Nebo zda to má symbolizovat starou dobu, kdy lidi jedli poctivěji dle úvodu? Kdo ví.

Nechybí u receptů výčet surovin a postup. Kapitoly jsou barevně rozlišené, co leckde u kuchařek chybí, tady zase schází látková záložka i když je pravda, že v tomto formátu by se asi nehodila.

Vše, co potřebujete do receptů, seženete naprosto všude - i na malé a nejmenší vesničce kam ještě dojíždí autíčko jednou týdně. To jsem zažila u babičky a milovala jsem to, kdy vždy jednou v určenou dobu přijel vůz kde měli pečivo maso, máslo, sýry a NUGÁTOVÉ BONBÓNY na váhu, které mi babička vždy dávala za odměnu. Také jsem tam milovala "Cikánku". Veškeré vaření je tedy z dostupných surovin klidně i ze zahrádek a určitě se může řadit mezi lokální vaření, což je skvělé.

Závěrem? Na facebookové skupině autorky je nespočet opravdu zajímavých receptů a určitě by stálo za to, jich do knihy zařadit více. Vypilovala bych k příští kuchařce fotografie a nechala si je případně lépe nafotit, protože co si budeme nalhávat, dnes vizuální stránka prodává nejvíce.

Knihu zakoupíte např. zde: http://www.albatrosmedia.cz/tituly/40303561/zdrave-svaciny-do-skoly-i-do-prace/

Anet

Ukázka:


Žádné komentáře:

Okomentovat