středa 13. června 2018

Recenze - Velmi osobní kniha o zdraví - Margit Slimáková

Krásný den,

tak je to tady, nějakou dobu jsem ždímala v rukou tuhle knihu. Těšila jsem se z jejího formátu, grafického zpracování, z textů a také z okamžiku, až vám jí představím.

Je to neskutečně krásně vypracovaná knížka, která nevyznívá tak ortodoxně, jak by někteří čekali. Tak copak to tu máme?

Originální popisek: "„Jak dát tělu to nejlepší v dnešní uspěchané době? Tipy od nejvlivnější české expertky v oblasti zdravého životního stylu.“
Jsme obyvatelé přepychové části Země. Máme dostatek vody a jídla. Můžeme studovat podle chuti a zájmů, většina z nás si vybírá, co bude v životě dělat. Pokud onemocníme, jsme obklopeni kvalitní dostupnou péčí a blahobytem. Zároveň jsou ale mnozí věčně unavení, přejedení, nespokojení a stále ve spěchu. Může to být jinak? Ano! Univerzální recept nemám, ale nabízím střípky ověřených doporučení a nápadů, jak o sebe v tomto hektickém světě co nejlépe pečovat."

Kdo je autorkou knihy?
Dietoložka, blogerka, vlogerka na youtube kanále Margit.TV, publicistka a propagátorka zdravého životního stylu. Mezinárodní organizací Ashoka byla označena nejvlivnější českou expertkou v oblasti zdraví. Celoživotně se vzdělává, a to nejen u nás ale také v USA, Německu a Číně. Narodila se na Štědrý den v roce 1969 a za mne je to na svůj věk zkrátka kočka.

OBSAH KNIHY
Knihy jsem se trochu bála, protože v některých článcích dokáže být autorka velice nekompromisní. Očekávala jsem přehršel názorů a informací ve kterých se naprosto ztratím a budu se muset ke knize nesčetněkrát vracet. 

Mám za sebou několik knih o zdraví a leckdy mě informace spíše děsili, nechtělo se mi číst dále, nudil mě styl psaní a ztrácela jsem se. Vadil mi přílišný tlak na pilu.

A pak se mi do ruky dostala Margit. Knížka je neskutečně krásně zpracovaná, od tvrdých kartonových desek se zaoblenými rohy (tedy vám neudělá díru v kabelce) až ke krásným, elegantním malůvkám a velmi čistému zpracování. Jeden by řekl, že mu chybí jen látková záložka jako v kuchařce, ale tady najdete rozdělení kapitol hezky podle barviček, a tedy se stačí orientovat jen podle hřbetu knihy.


Kniha mě zaujala už svým promo videem, a to je co říct, protože audio upoutávky na knihy mi přijdou z devadesáti procent celkem dost uhozený. 

Není to jen o zdraví a jídle, je to o životě, o štastném životě plném rodiny, dětí, ale i studia, kariéry a životních přešlapů. Margit vás provede svým dětstvím, obdobím studia, vztahů až ke svým dětem, cestování, kariéře a neopomene ani porody, celá kniha je prostě OSOBNÍ. Čte se sama, dozvídáte se spoustu informací a vše je proloženo nejen osobním postojem a zkušenostmi ale také spoustou doporučené literatury a zdrojů.

Co se mi moc líbí je, že ačkoliv Margit sama dělá A, klidně napíše dělejte B, protože tak se to jeví více správné. Neodsuzuje, a to je v dnešním světě opravdu vzácné.

Kniha by se dala shrnout, ale než tak učiním, tak si povíme o tom, co všechno v ní najdete.

VELMI OSOBNÍ KNIHA O ZDRAVÍ
Kdo je Margit. Hned na "deskách" knihy se dozvíte několik bodů o této sečtělé ženě. Je lenivým sportovcem, matkou, čtenářkou, gurmánem a ještě něco víc.

Kniha je rozdělena do osmi kapitol. Možná by se dalo říci, že tak jak je určen obsah jednotlivých částí, takový prostor by mělo dané téma zabírat v našem životě. Na začátku ještě proběhne nácvik, jak s knihou pracovat a dozvíte se spoustu podstatných informací.

JÍDLO
Jezte skutečné potraviny. Dalo by se říci, že dneska se tohle ozývá ze všech stran, z mého pohledu to přichází především s populárním LCHF stylem, paleo ale i dalšími odnoži jako je "cukrfree" apod. 

Kapitola vás provede různými alternativami ve stravování jako je makrobiotika, Ajurvéda, vegetariánství a RAW stravování, dietními styly a doporučeními. Věnuje se dětské stravě, superpotravinám, bio potravinám. Lepek, kravské mléko, margaríny.

Největší výživové omyly, jídlo jako droga, zdravý talíř a pyramidy. Tato kapitola je opravdu velmi velmi obsáhlá.

NÁPOJE
Pijte vodu, jednoznačně. Ale jak? A kolik? Co rostlinná mléka a kohoutková nebo balená voda? Jsou ve vodě zbytky léků a co alkohol? Nechybí ani část pro kojence a malé děti.

POHYB
Přirozený pohyb, já sama si čím dál víc říkám, že jsme lenivější a lenivější a ne, vážně to nezachráníme, že jdeme běhat nebo cvičit. Ztrácíme přirozený pohyb. Mixér za nás uhněte těsto, robo vysavač za nás vysaje, už nejdeme věšet prádlo, ale sušička to zmákne, nádobí se taky vlastně umyje samo, a tak bych mohla pokračovat. Kde to má konec? 

Margit nás provede nejlepšími druhy pohybu, věnuje se zvýšení motivace k cvičení a přirozenému pohybu pro děti, aneb opravdu je musíme tak moc chránit a omezovat v jejich přirozeném bytí?

PROSTŘEDÍ
Kapitolu jsem četla cca týden před tím, než jsem se podívala na jedno z míst v knize zmíněné a jím je Prazelenina, je to vlastně komunitní zahrada. Tady se věnujeme především přírodě, ale velmi mne zaujala část o květinách, které si dáváme do vázy, a proto i já zde vypíchnu projekt Kytky od potoka

PRÁCE
Prokrastinace a co je na ní vlastně skvělé? Jak si hlídat soukromí, koho mít kolem sebe. Nápady, jak spojit seniory a školy. Jak ušetřit čas a její velké přiznání o tom kde nakupuje.

PREVENCE
Jak omezit pití alkoholu, skončit s kouřením, více spát a tak nějak o sebe více pečovat a relaxovat.

TERAPIE
Tahle kapitola je moc hezká, věnuje se nejen strašidelným tématům jako je očkování ale i zde Margit ukazuje svou profesionalitu a nezachází do žádných divokých diskuzí a má v tom poměrně dost jasno. Věnuje se také poruchám chování u dětí a vlivu stravy jako takové. Poruchám příjmu potravy (anorexií si sama prošla kdysi dávno), příčinám nemocí, homeopatii a Bachovým květům (tam jsem taky tak trochu kovaná) a v neposlední řadě porodům.

Porody tu mají své místo, jakožto maminka od tří dětí si zkusila porodit na různých místech a má srovnání. Ačkoliv dnes je to už trochu jinak, věřím, že i v zahraničí je vše jiné. Rozhodně je vše zase psané bez křeče a s rozumem zralé ženy, která už zkrátka ví, co od života chce.

KRÁSA
Ano i líčení se budeme věnovat a probereme i menstruaci a zde se s Margit shodnu na menstruačním kalíšku, který používám několik let. 

V závěru pak najdete přepis několika rozhovorů s Margit a některými odborníky.

Závěrem? Kniha je to úžasná, nic nevnucuje, postoj má sice jasně daný, ale je z ní cítit takové to "Hele, takhle to dělám já, ale jestli to tak budeš dělat ty, je čistě na tobě." Není to bible začátečníka, asi se nedozvíte jak zhubnout, a jak být stále happy jak dva grepy, ale čte se to výjimečně snadno a pokud se budete chtít dozvědět více, tak odkazů je v knize přehršel.

Jezte skutečné jídlo, zapomeňte na to, že BIO je nutně zdravé, jde hlavně o způsob pěstění a chování zvířat, hýbejte se přirozeně a mějte se rádi, nejen se svými blízkými ale mějte rádi i sami sebe.

Aneta


Ukázka:

Žádné komentáře:

Okomentovat